Batteriplæneklippere hitter vildt hos haveejerne

Pressemeddelelse   •   Mar 27, 2019 06:00 CET

Batteri eller benzin?

Forårets varme betyder også at græsset begynder at gro igen, og alle haveejere kan se frem til en af sommerens faste opgaver: At slå græsset. For nogen en opgave, de gerne giver sig i kast med og for andre en sur pligt, der bare skal overstås.

Græsslåningen har også i mange år indhyllet villakvartererne i en cocktail af den klassiske plæneklipper lyd og benzinos.

Men der er en kæmpe forandring på vej.

”Vi ser et markant skifte nu, hvor benzindrevne plæneklippere bliver erstattet af plæneklippere drevet af batterier. Haveejerne har fundet ud af, at der er grønne alternativer til de klassiske benzindrevne plæneklippere,” siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner.

PriceRunner har gennemgået 12 måneders pris- og søgedata på plæneklippere, der sælges i Danmark. Billedet er meget tydeligt: Danske haveejere søger mere og mere efter grønne, klimavenlige løsninger til deres havearbejde som for eksempel græsslåning.

Søgningerne efter de miljøvenlige plæneklippere drevet af batterier er på to år næsten tredoblet, og alene her i marts måned er interessen for batteri plæneklippere eksploderet. Søgningen efter batteridrevne plæneklippere er mere end 17 gange større end for de traditionelle benzindrevne plæneklippere.

”Det er batteridrevne plæneklippere, som haveejerne går efter, når de skal investere i nyt udstyr. Det gør de fordi det både er nemmere og mere miljøvenligt – selvom udstyret er lidt dyrere end det traditionelle,” siger Martin Andersen.

Stor stigning i popularitet

8 af de ti mest populære plæneklippere på www.pricerunner.dk/Plaeneklippere er batteridrevne, og det er et markant skifte fra tidligere år, hvor det primært var benzindrevne plæneklippere, der huserede i vores haver. Og der er flere batteridrevne plæneklippere på vej op i top ti.

Dyre at købe – men grønne i drift

Både batteridrevne og især robotplæneklippere er dyrere end de traditionelle plæneklippere til benzin. Men der er et par nemme genveje for forbrugerne til at spare penge, når de beslutter sig for at købe en ny plæneklipper, der er drevet af batterier.

”Først og fremmest gælder det om at bruge tid på at undersøge markedet ved at sammenligne priser og produkter inden man beslutter sig for at købe. Analysen af priser på plæneklippere viser, at der i gennemsnit er knapt 25 procent at spare ved en nem prissammenligning,” siger Martin Andersen.

De mest populære plæneklippere

Aktuelt er det en batteridreven plæneklipper, der er den mest populære i søgningen efter plæneklippere på www.pricerunner.dk . Det er Bosch Rotak 43LI, der er danskernes foretrukne plæneklipper, når de søger efter priser på deres kommende nye plæneklipper.

Top 5 plæneklippere

• 1.Bosch Rotak 43 LI Batteri
  • 2.AL-KO Highline 51.5 SP-A
  • 3.Texas Razor 5150TR/WE (Batteri)
  • 4.Stiga Combi 48 S AE

• 5.Husqvarna Automower 315X

Test af plæneklippere https://www.pricerunner.dk/test/plaeneklipper

Test af robotplæneklippere https://www.pricerunner.dk/test/robotplaeneklippere

Gennemgang af hvor meget der kan spares ved at prissammenligne på plæneklippere inden du køber ny plæneklipper https://www.pricerunner.dk/bo/spar-paa-din-nye-plaeneklipper

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,1 millioner produkter.

Vi sammenligner priser fra 6.600 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de fire lande, som vi opererer i.

Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 117 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.

Ved at indsende kommentaren accepterer du, at dine personoplysninger behandles i overensstemmelse med Mynewsdesks privatlivspolitik.