Danmarks billigste byggemarked er....

Pressemeddelelse   •   Maj 17, 2018 09:08 CEST

Danmarks billigste byggemarked

For sjette år i træk er det byggemarkedskæden Jem&Fix, der løber med titlen som Danmarks billigste byggemarked. Jem&Fix er skarpt forfulgt af 10-4, Stark og XL byg på de næste pladser. Herefter følger kæderne Silvan, Bauhaus, Johannes Fog, Bygma og Optimera.

Det viser et omfattende pristjek, som Danmarks største produkt og prissammenligningstjeneste PriceRunner har gennemført i uge 18. En række typiske produkter, som ”Gør-Det-Selv” kunden ofte køber, er blevet pristjekket og sammenlignet.

”Jem&Fix løber igen med titlen som det billigste byggemarked i Danmark. Men det er en førerposition, der i år er skrumpet kraftigt ind. De får hård kamp af den fremadstormende byggemarkedskæde 10-4, der satser kraftigt på online handel. Det er kun en hundredkroneseddel, der skiller de to byggemarkedskæder ad, ” siger Martin Andersen, der er direktør for PriceRunner.

PriceRunner er Danmarks største produkt- og prissammenligningstjeneste med mere end 1,6 millioner danskere, der hver måned bruger tjenesten til at finde og sammenligne produkter og priser.

Adm. direktør Claus Petersen fra Jem&Fix glæder sig og over kåringen:

”Vores løfte til kunderne er, at vi sætter de laveste priser, og vi arbejder hver dag målrettet med prisovervågning på tværs af konkurrenter med både fysiske butikker og webshops for at sikre, at vores priser altid er markedets laveste. De lave priser gælder desuden både online på jemogfix.dk samt i vores 118 fysiske butikker, hvor vi begge steder oplever kraftig vækst i kundestrømmen, hvilket fortæller os, at vores koncept gennem 30 år med høflig selvbetjening og lavpris holder vand. Kåringen for 6. år i træk af PriceRunnner cementerer igen, at vi er Danmarks billigste byggemarked, og det er vi rigtigt glade for,” siger Claus Petersen, direktør for Jem&Fix.

Det er marginaler denne gang, der afgør hvilken byggemarkedskæde, der kan kalde sig Danmarks billigste. Prisanalysen viser, at det er som med gynger og karruseller i byggemarkederne. De er billigere på nogle produkter og dyrere på andre produkter og derfor kan det være forbrugerens indkøbsbehov, der afgør hvilken byggemarkedskæde, der er den billigste.

”Vores analyse af de danske byggemarkeder viser, at konkurrencen er blevet voldsomt skærpet de senere år. Kæderne er blevet skarpere på prisen og den store prisforskel samlet mellem kæderne er blevet meget mindre,” siger Martin Andersen.

Årets højdespringer er den jyske byggemarkedskæde 10-4, der er hoppet op som Danmarks næstbilligste byggemarked.

”Vi er stolte af andenpladsen i prisundersøgelsen, omend vi selvfølgelig gerne havde snuppet førstepladsen. Vores mål er at levere byggematerialer af høj kvalitet til lave priser uden at gå på kompromis med servicen, hvilket en kundetilfredshed på 9,4 ud af 10 bevidner, at vi lykkes meget godt med. Vi vægter rådgivning og faguddannet personale højt, og vi ønsker at være et byggemarked, der både kan klare den lille afhentningsordre men også det store byggeri, hvor levering med fx kranbil er et krav. Dette stiller væsentlig højere krav til vores setup, end tilfældet fx er hos et byggemarked, hvor kunden selv skal afhente varerne. Set i det lys, er vi meget stolte af at opnå en andenplads i et fornemt selskab,” siger Kasper Kjeldsen, der er direktør for 10-4.

FEM gode råd til Gør-Det-Selv forbrugerne:

• Forbered og undersøg markedet før du køber ind til dit gør-det-selv projekt. Der er mange penge at spare.
  • Køb ind i flere forskellige byggemarkeder - køb der hvor det er billigst
  • Gå efter tilbuddene på de mest populære sæsonting som f.eks. træbeskyttelse.
  • Kend dit behov, så du køber det rigtige. Hvorfor betale dyrt for en tommestok, hvis den kun skal bruges 3 gange
  • Hvis du skal købe mange byggematerialer – så få byggemarkedet til at give dig et tilbud

Et godt link til at sammenligne priser på er https://www.pricerunner.dk/t/182/sammenlign-Renovering-og-Byggeri-priser

Sådan gjorde vi:

Vi har fundet priser på 22 produkter, som forbrugerne typisk køber i byggemarkedet. Det er på enten identiske eller direkte sammenlignelige produkter. Priserne er som udgangspunkt fundet online, og hvis det ikke har været muligt at finde priser eller produkter online har vi besøgt byggemarkedets butik eller kontaktet dem per mail.

Prisen for alle 22 produkter er lagt sammen og det er dette totalbeløb, der afgør byggemarkedets placering i kampen om at blive Danmarks billigste byggemarked.

Priserne er fundet i uge 18. Priserne kan godt have ændret sig siden, da det mange af produkterne ofte er på tilbud eller kampagner og PriceRunner derfor forbehold for prisændringer siden uge 18.

De indsamlede priser er uden fragtomkostninger.

Det er disse produkter, der er blevet pristjekket:

• Skillerumslægte 38x57x2400mm
  • Spærtræ 45x195x4200mm
  • Trykimprægneret reglar 45x95x4200mm - høvlet
  • Trykimprægneret stolpe 97x97x2100mm
  • Trykimprægneret brædder fyr RU 19x100x3000mm (seksta) NTR AB
  • TagKrydsfiner 15x1220x2440mm TG2
  • GDS Gipsplade 13x1200x2400mm
  • Spartel: 10 liter let spartel medium
  • Male rullesæt 18 CM
  • Afdækningsfilt 10 meter
  • OS engangsdragt hvid