Køb værktøj til den halve pris

Pressemeddelelse   •   Maj 30, 2018 10:43 CEST

Store prisforskelle på identiske værktøjsprodukter.

Hvilken pris vil du helst betale for en ny stiksav?

1000 kroner eller 2374 kroner? Det er den samme stiksav bare solgt i to forskellige butikker til hver sin pris. Samme produkt men en prisforskel på næsten 73 procent. Så hvad vælger du?

En aktuel prissammenligning på www.pricerunner.dk af det mest populære håndværktøj afslører, at der kan spares mange penge på netop at gøre det selv: Sammenlign prisen, køb dit nye værktøj i den billigste butik og spar op imod 50 procent. Vel at mærke i gennemsnit.

Det kan være dyrt at købe nyt el- og batteridrevet håndværktøj, men du kan ved hjælp af en hurtig prissammenligning nemt spare mange penge.

PriceRunner er Danmarks største produkt- og prissammenligningstjeneste med mere end 1,6 millioner danskere, der hver måned sammenligner priser. Tjenesten har eksisteret siden 2000. Alle butikker og produkter er med i produkt- og prissammenligningen, og det er altid den billigste pris., forbrugerne får vist først.

”Det er overraskende, at der er så markante prisforskelle på identiske produkter. Det understreger med stor tydelighed, hvor vigtigt det er at du som forbruger husker at sammenligne priser inden du handler,” siger Martin Andersen, der er direktør for PriceRunner.

Prisanalysen af priserne på det mest populære elektriske håndværktøj afslører, at der på trods af stor konkurrence mellem byggemarkederne fortsat er store prisforskelle på identiske værktøjs produkter. I de fleste tilfælde er den dyreste butik dobbelt så dyr som den billigste.

Et eksempel på den store prisforskel er den meget populære skruemaskine Bosch GSR 18.

Den koster 999 kroner i den billigste butik, mens dyreste butik sælger den for 2472 kroner. Og det er altså den samme skruemaskine, der er tale om. Prisforskellen er hele 1473 kroner – og hvis du som forbruger vælger at købe til den billigste pris, sparer du hele 60 procent.

”Det kan altid betale sig at lave en produkt- og prissammenligning før du skal købe værktøj eller andet. Dels finder nu nemt det rigtige værktøj og dels er der mange penge at spare hver gang ved at lave en sammenligning, og det er dumt ikke at gå efter den besparelse,” siger Martin Andersen.