Nyt E-handelsindeks viser stærkt online handelsmarked i Danmark

Pressemeddelelse   •   Okt 30, 2018 10:26 CET

Onlinehandelen har det godt og står stærkt i Danmark. Butikkerne ser positivt på både den øjeblikkelige markedssituation og især på fremtiden. Og det endda på trods af den løbende trussel om net giganten Amazons indtog på det danske marked.

Det viser det nye E-handelsindeks fra PriceRunner, der beskriver butikkernes oplevelse af E-handlen i Danmark. Indekset er baseret på svar fra danske onlinebutikker på fem spørgsmål, der tilsammen bruges til at udregne E-handelsindekset, der kan være på mellem 0 og 100.

Det dugfriske E-handelsindeks lander på 66,6, og det er udtryk for at der er et stærkt E-handels marked i Danmark. Det tilsvarende tal for vores naboland Sverige er 66,4.

”Det går godt for tiden i de danske online butikker. Optimismen er stor på såvel den korte som den lange bane. Det er især forventningen til salget de kommende 12 måneder, der trækker det danske E-handelsindeks op, ” siger Martin Andersen, der er direktør for PriceRunner i Danmark.

72,5 procent af butikkerne ser positivt eller meget positivt på salget i den kommende 12 måneder viser E-handelsindekset.

De største bliver større

Det er især de store online butikker, der trækker E-handels indekset op. Blandt de 200 største online butikker i Danmark er optimismen og troen på fremtiden større end blandt de mindre butikker.

”De store butikker i Danmark er blevet større og har bredt sig mere ud på mange forskellige produktkategorier. Konkurrencen fra udlandet er så hård, at de danske butikkerne er nødt til at vækste for at klare sig. De små butikker derimod bliver ved med at være små, da det er de store butikker, der tager markedsandele,” siger Martin Andersen.

E-handelsindekset – en nyskabelse

PriceRunner er det eneste sted i Danmark, der samler størstedelen af danske online butikker. Knapt 7.000 butikker er med på www.pricerunner.dk, der er Danmarks største produkt- og prissammenligningstjeneste.

”Vi har udviklet E-handelsindekset for at kunne bidrage til at give et bedre og mere opdateret billede af hvordan det går med onlinehandelen i Danmark. Vel at mærke set med butikkernes øjne, og det har hidtil manglet,” siger Martin Andersen, der er direktør for PriceRunner og en af E-handels veteranerne i Danmark.

E-handelsindekset er skabt i samarbejde analyseinstituttet Kantar Sifo og offentliggøres fire gange om året.

E-handelsindeks i detaljer

Hvordan oplever du salgssituationen for e-handel er netop nu?

Dårlig 8 %
Neutral 32 %
God 34 %
Meget god 22 %
Ved ikke / kan ikke svare 2 %
Total 100 %

Hvordan vurderer du, at dit onlinesalg har udviklet sig det seneste kvartal (juli, august, september) sammenlignet med forrige kvartal, (april, maj, juni)?

Dårlig 16 %
Neutral 30 %
God 36 %
Meget god 13 %
Ved ikke / kan ikke svare 4 %
Total 100 %

Hvordan vurderer du, at dit onlinesalg har udviklet sig det seneste kvartal sammenlignet med samme kvartal forrige år?

Dårlig 11 %
Neutral 24 %
God 35 %
Meget god 22 %
Ved ikke / kan ikke svare 6 %
Total 100 %

Hvordan vurderer du, at dit onlinesalg vil udvikle sig de kommende 12 måneder?

Dårlig 5 %
Neutral 21 %
God 45 %
Meget god 26 %
Ved ikke / kan ikke svare 2 %

Om E-handelsindekset

PriceRunner har i samarbejde med Kantar Sifo skabt E-handels indekset. Indekset er baseret på data fra en kvartalsvis online undersøgelse foretaget af Kantar Sifo blandt butikker på www.pricerunner. Undersøgelsen har til formål at følge udviklingen i dansk e-handel gennem et indeks, der samlet består af tre elementer:

• Tendensen: Hvordan bedømmes udviklingen i onlinesalget i seneste kvartal i forhold til forrige kvartal
  • Øjebliksbillede: Hvordan oplever onlinebutikkerne e-handelen i dag
  • Fremtidig tendens: En vurdering af, hvordan onlinesalget vil udvikle sig i løbet af de næste 12 måneder

E-handelsindekset offentliggøres hvert kvartal. PriceRunner vil i sammenhæng med hvert kvartals E-handels indeks også undersøge onlinebutikkernes holdning til aktuelle eller specifikke emner med relation til online handel i Danmark.

Om undersøgelsen tredje kvartal 2018

Undersøgelsen blev gennemført online mellem den 27. September og 8. oktober 2018. I alt deltog 191 onlinebutikker. PriceRunner donerede en gave på 50 kroner for hvert gennemført interview til Børnecancerfonden.

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,3 millioner produkter.

Vi sammenligner priser fra 6.500 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de fire lande, som vi opererer i.

Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 117 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.