Vent til Black Friday med at købe den nye iPhone

Pressemeddelelse   •   Sep 20, 2018 11:36 CEST

Foto: Apple

Priserne på de nye iPhone XS er endelig kommet fra de danske butikker, og allerede nu er de stor spredning i priserne.

”Vi ser allerede nu en spredning i priserne blandt de mange butikker, der sælger de nye iPhones. En gennemgang af priserne viser, at der i gennemsnit kan spares 20 procent på prisen ved at købe den nye iPhone i den billigste butik, ” siger Martin Andersen, der er direktør for PriceRunner i Danmark.

De nye iPhone XS-modeller kommer i handlen fredag 21. september og forbrugerne har kunnet forudbestille Apples nyeste telefoner i en uges tid.

Prisen for en iPhone XS 64 gb er 8633 kroner i billigste butik, mens en identisk iPhone koster 10.728 kroner i den dyreste butik. Det er en prisforskel på 24 procent.

PriceRunner har lavet en omfattende analyse af udviklingen i prisen på en iPhone i 12 måneder efter modellen er kommet på markedet for at kunne give et bud på, hvornår det bedst kan betale sig at købe den nye iPhone.

Køb iPhone på Black Friday

Analysen omhandler prisudviklingen på alle modeller, der er kommet siden iPhone 6.

”Vi ser et tydeligt mønster i prisudviklingen. I løbet af 12 måneder frem til næste iPhone model bliver lanceret falder prisen i gennemsnit med 20 procent,” siger Martin Andersen.

Det bedste tidspunkt at købe den nye iPhone model på er ubetinget på Black Friday udsalget, der i år er fredag 23. november.

”De store butikker bruger telefonerne som slagtilbud på Black Friday, og ud fra data de foregående Black Fridays bliver de nye iPhones sat ned med cirka 20 procent den dag,” siger Martin Andersen.

En anden tendens i prisudviklingen på iPhones er at faldet i pris fra lanceringen og 12 måneder senere ikke er så kraftigt som vi så det for år tilbage. En iPhone 6 faldt med 30 procent i pris de første 12 måneder – mens en iPhone 8 eller X kun er faldet med knapt 20 procent siden lanceringen for 12 måneder siden.

Bedste tidspunkt for god handel

Bedste tidspunkt på året er ofte i uge 7 eller 8, hvor priserne får et mere permanent tryk nedad og er cirka 20 procent billigere end da de kom på markedet slutningen af september.

”Et godt råd er, at lige netop når du skal købe en ny mobiltelefon, er det en ekstrem god ide at sammenligne priserne. Dels fordi priserne hele tiden falder og stiger, så er tidspunktet rigtigt og dels fordi der på samme iPhone er markante forskelle i prisen butikkerne i mellem. Der er mange penge at spare ved både at tjekke tidspunkt og butikkernes pris, før du handler,” siger Martin Andersen fra PriceRunner

Her kan du sammenligne de nye iPhone priser https://www.pricerunner.dk/sp/iphone.html

Priser 19. September 2018 - billigste butik uden fragt

Apple iPhone XS 64GB kr. 8.633,00
Apple iPhone XS Max 64GB kr. 9.506,00
Apple iPhone XS 256GB kr. 9.943,00
Apple iPhone XS 512GB kr. 11.736,00
Apple iPhone XS Max 256GB kr. 10.815,00
Apple iPhone XS Max 512GB kr. 12.610,00

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,3 millioner produkter.

Vi sammenligner priser fra 6.500 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de fire lande, som vi opererer i.

Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 117 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.