Solbriller beskytter automatisk mod UV stråler - eller?

Blogindlæg   •   Apr 12, 2018 08:01 CEST

Sikkerhedsbriller med UV-beskyttelse fås med klare, tonede og mørke linser.

Når solen viser sig, finder mange af os solbrillerne frem. Spørgsmålet er dog, hvor sikre vi egentligt kan føle os bag de ofte mørke linser. Solbriller beskytter først og fremmest mod det skarpe lys – men beskytter de også mod de farlige UV-stråler? Og beskytter mørke briller per definition mod UV-strålerne?

Svarene kan findes blandt sikkerhedsbriller og øjenværn til erhvervsmæssig brug. Her stilles høje krav til beskyttelse mod for eksempel solstråler og refleksioner fra overflader som vand eller sne.

Hvorfor bruge solbriller?

Solens stråler har en positiv effekt på os mennesker. Desværre er der en bagside – eller skyggeside, for nu at blive i terminologien. UV-strålerne i sollyset kan give alvorlige skader på nethinden. Skader, der er permanente.

Er der i virksomheden udendørs arbejdsmiljøer – vejarbejde, byg & anlæg, have & park, transport m.m. – bør der her bæres sikkerhedsbriller med UV-beskyttelse. Også visse indendørs opgaver kræver øjenværn med UV-beskyttelse som f.eks. svejsearbejde.

Kravene til sikkerhedsbriller og øjenværn er først og fremmest, at de skal være CE godkendte og certificerede i henhold til EN normer fastlagt af EU. Det er garant for, at materialet i øjenværnet er blevet testet og opfylder sikkerhedskravene til f.eks. beskyttelse mod UV-stråler.

Vigtigt at tænke på

Vores produktchef for personligt sikkerhedsudstyr, Martin Lindén, fortæller:

1) Tjek altid hvilken EN-standard sikkerhedsbrillen / øjenværnet opfylder. Minimumkravet for sikkerhedsbriller er EN 166 - Almene krav og specifikationer, hvor UV-beskyttelse er en del af standarden. Standarden gælder også visirer. Ønskes en mere komplet UV-beskyttelse vælges modeller iht. EN 170 Ultraviolette filtre. Krav til filtre mod UV-stråling og EN 172 Solbriller til erhvervsmæssig brug.

2) Sikkerhedsbriller / øjenværn med UV-beskyttelse kan altså være både klare og tonede. Vælg efter omgivelserne – til udendørs arbejde i skarpt sollys anbefaler vi sikkerhedsbriller med mørkere glas.

Dette også for at undgå for meget refleksion. Refleksion fra sollys via f.eks. vand, sne eller glasruder er nemlig meget kraftige og lyset dermed skarpere. Vær derfor også opmærksom på sidebeskyttelse i brillerne.

3) Øjenværn med antirefleksbehandling eller polarisationsfilter er en yderligere fordel. Farvegengivelsen er mere klar, kontrasterne stærkere og man slipper for blænding.

Især til vands og i trafikken mærker man forskellen. Som bilist kan man blændes af lyset, der reflekteres fra veje eller billygter fra modkørende. Mange er generet af modkørende lys ved natkørsel, og her anbefales gule linser.

Se i øvrigt de forskellige linse-toninger.

Som en lille fodnote hvad angår brug af sikkerhedsbriller med UV-beskyttelse sammenlignet med mørke solbriller med manglende UV-beskyttelse:

- Pupillen i øjet åbner sig mere jo mørkere der er. Har brillerne ikke en tilstrækkelig UV-beskyttelse, skader man således sine øjne på en større overflade. Vælg derfor øjenværn med omhu og efter krav samt arbejdsmiljø!