PRODUCED BY LAVER DANMARKS FØRSTE GRØNNE KAMPAGNEFILM

Det er nok de færreste, der tænker over, om den underholdning de ser er produceret miljøvenligt eller ej. Ved produktionen af eksempelvis Batman-filmen ”The Dark Knight”, hvor produktionsomkostningerne er offentliggjort, blev der brugt 500.000 dollars alene på benzin til filmholdets biler. Dertil kommer flyrejser for et filmhold på 900 personer rundt i hele verden samt forplejning og opbygning af filmsets, som kun skal bruges en gang. Alt i alt ikke en særlig klimavenlig produktion.

Produced by er et filmproduktionsselskab bosiddende på Frederiksberg siden 2014 og producerer dokumentar, kampagne- og reklamefilm. Produced by har i længere tid overvejet, hvordan man kan gøre en filmproduktion mere grøn og har derfor kastet sig ud i et eksperiment med at producere ”grønne” film.

”Vores passion er at lave film, som har en positiv indflydelse på samfundet. Det har været vores DNA lige fra starten. Derfor er det et naturligt skridt for os at producere film så bæredygtigt som muligt. Vi kunne godt tænke os udelukkende at lave bæredygtige film på længere sigt. I første omgang har vi fortalt vores kunder om muligheden og heldigvis har der været stor interesse for det,” fortæller Ege Heckmann, partner i Produced by.

Firmaer som TDC Group, E.On og DTU har alle sagt ja til at få produceret ”Grønne film” og har endvidere taget aktivt del i at gøre filmproduktionen bæredygtig.

”I TDC Group har vi et ambitiøst mål om at være 100% CO2-neutrale i 2030, og derfor giver det rigtig god mening for os at kigge på alle kilder til udledning af CO2 – både internt og eksternt. Det er den helt rigtige vej at gå at forsøge at producere film på en grøn måde, og vi har været rigtig glade for at være med i processen,” siger Emilie Wedell-Wedellsborg Afdelingsdirektør for Bæredygtighed & CSR i TDC Group.

Produced by har med hjælp fra en bæredygtighedskonsulent, Anne-Franziska Sinner, head of Corperate sustinability i Southpole group, identificeret transport, strøm, forplejning og udstyr, som de primære kilder til en filmproduktions CO2-udslip.

”Ligesom andre brancher har vi et CO2-udslip, og der er en del, vi kan gøre for at passe bedre på klimaet. Eksempelvis er alt udstyr i den CO2-neutrale produktion opladt med solceller. Vi bruger LED-lamper, genopladelige batterier og elbiler. Og produktionsholdet cykler til filmset og spiser vegetarisk mad leveret i genbrugsemballage,” forklarer Ege Heckmann.

Koster det mere at producere ”grønne film”

Ofte er det sådan, at når produkter skal produceres mere bæredygtigt, så er det også mere besværligt, hvilket fordyrer det endelige produkt. Sådan forholder det sig også delvist med filmproduktion.

”Prismæssigt kan man sammenligne det med at købe økologisk mælk. Vi har estimeret, at en ”grøn film” koster 10% mere. Men da vi i forvejen er et relativt billigt produktionsselskab sammenlignet med andre, er det ikke noget vores kunder har brokket sig over. Tværtimod så er der flere som gladelig vil betale lidt mere for at få en bæredygtig film. Det øger naturligvis også filmens værdi at kunne sige, at den er produceret bæredygtigt. Filmproduktionen er blevet et budskab i sig selv og hvis man i forlængelse af det kunne certificere film, så seeren kan se graden af bæredygtighed, så ville det være rigtig interessant, synes jeg,” siger Ege Heckmann.

Virksomheder kan bestille en bæredygtig film

”Jeg er ret stolt af, at vi nu kan lave grønne film. Og vi er godt gearet til at gøre det i fremtiden. Det giver nogle benspænd i produktionen og lidt ekstra udgifter, men i langt de fleste tilfælde vil det være overkommeligt. Vores plan og forhåbning er, at 80% af de film vi producerer er såkaldte grønne film om 3 år. Det føles rigtig godt at vide, at vi passer på vores klode mens vi arbejder. Så vi er klar til flere kunder, der gerne vil gå den vej sammen med os,” siger Ege Heckmann.

Ved produktionen af en ”Grøn film” forpligter Produced by sig til at over holde følgende:

• Prioritering og anvendelse af mest bæredygtige transportform: Gå, cykel, offentligt transport, elbil.
  • Transportable solpaneler til løbende opladning af batterier.
  • Tilstræber at holde langdistance møder på digitale platforme
  • Køb af CO2 neutrale el-kvoter til kontor
  • Brug af mest klimavenlige udstyr på markedet – såsom LED lys
  • Ingen plastikspild på optagelser – såsom engangsflasker og engangsservice.
  • Vegetarisk forplejning under optagelser
  • Tal og fakta på den første Grønne film:

1 film produceret

• filmproduktion
    • klima
    • produced by

Produced By blev stiftet i 2014 af Ege Heckmann, Jens Nedergaard og Annika Lund Jensen. Fra vores kontor på Frederiksberg i København producerer vi reklame-, portræt- og dronefilm.

Vi er et kreativt kollektiv af producere, instruktører, fotografer, klippere og color-gradere, der stræber efter at skabe effektfulde og visuelt fængende film – for både små og store virksomheder. Vi er nede på jorden og idéudvikler, planlægger og eksekverer altid i tæt dialog med vores kunder og samarbejdspartnere.

Vores vision har altid været at skabe film, der gør en forskel for samfundet. Men i 2019 besluttede vi, at vores produktion også skulle have en positiv indvirkning. Derfor har vi udviklet konceptet Grønne film,hvor vi i produktionen tager hensyn til klimaet vha. grøn energi, miljøvenlig transport, vegansk mad og mindst muligt brug af emballage. Læs mere om vores grønne film her.

Ege Heckmann

Pressekontakt Partner og Producer Ansvarlig for drift, salg, markedsføring, rådgivning 31332150