Beskeden lønfremgang hos C20-direktionerne

De danske direktionsaflønninger blandt C20-selskaberne har taget et forsigtigt skridt opad i 2011. Den gennemsnitlige løn for et C20-direktionsmedlem var i 2011 på 9,5 mio. kr. årligt, hvilket er en stigning på 4 % i forhold til 2010. Korrigeres der for udskiftninger i C20-indekset ligger lønstigningen imidlertid kun på 2 %. Det viser en opgørelse foretaget af revisions- og konsulentvirksomheden PwC. Undersøgelsen inkluderer både fast løn samt kortsigtede og langsigtede incitamentsordninger, hvilket gør den til en af de mest omfattende af sin art.

Variabel løn giver store udsving

Kigger man på direktionsaflønningernes enkelte dele stiger den faste løn kun med 3 %. Den variable løn er derimod den del af direktionsaflønningerne, som giver de største udsving. Lars Holtug, partner i PwC og ekspert i ledelsesaflønninger forklarer:

”Af de selskaber, som særskilt oplyser om kontante bonusser, er denne del af aflønningen faldet med 34 %. Det skyldes primært, at enkelte selskaber med relativt høje bonusordninger udbetalte mindre eller slet ingen bonus i 2011. På den anden side ser vi en stigning i aktieaflønninger på 16 %. Dermed er der store individuelle udsving, hvad angår variabel løn.”

På trods af den relativt beskedne stigning i de totale direktionsaflønninger, har der været store udsving på den variable løn. Det er i høj grad et udtryk for virksomhedernes performance, forklarer Lars Holtug.

”Den variable løn følger ofte virksomhedens resultater. I så omskiftelige tider som dem vi ser nu, vil der derfor være virksomheder, som klarer sig både dårligere og bedre end sidste år. Disse udsving ses derfor tydeligt på for eksempel bonusudbetalinger,” udtaler Lars Holtug.

Topchefen konkurrerer på internationale vilkår

I en tid, hvor de danske lønmodtagere opfordres til tilbageholdenhed ved forhandlingsbordet, kan det undre at direktionens lønninger stiger. Her er det dog vigtigt at kigge på, hvad der er, der driver lønudviklingen hos dels topchefer og lønmodtagere, mener Lars Holtug.

”Som følge af globaliseringen er lønudviklingen på det danske arbejdsmarked hårdt presset af lønudviklingen i andre lande. Det lægger et pres på lønmodtagernes lønniveau. Omvendt konkurrerer topchefer på et internationalt jobmarked, hvor konkurrenten ikke nødvendigvis er fra Danmark. Topchefen må derfor sammenligne sine vilkår og arbejdsopgaver med lignende topchefer fra hele verden. Derfor kan udviklingen for direktørerne ikke nødvendigvis følge udviklingen for almindelige lønmodtagere, men må følge udviklingen på det internationale marked for topledere,” udtaler Lars Holtug.

Større arbejdsbyrde presser bestyrelseshonoraret op

I opgørelsen fra PwC fremgår det også, at honoraret for bestyrelsesmedlemmerne i de danske C20-selskaber er steget i 2011. Bestyrelsesmedlemmerne modtog i 2011 gennemsnitligt 522.000 kr. i honorar, hvilket er en stigning på op mod 10 %. Formanden for bestyrelserne fik i gennemsnit 1.087.000 kr. hvilket er en stigning på ca. 13 %.

I de C20-selskaber, som særskilt oplyser om formandens honorar er honoraret gennemsnitligt 3 gange større end det menigs bestyrelsesmedlems honorar, hvilket svarer til niveauet for 2010.

Forklaringen på stigningen i bestyrelseshonorarer skal ifølge Lars Holtug findes i en større arbejdsbyrde blandt bestyrelsesmedlemmerne samt den internationalisering, der sker i bestyrelserne.

”Bestyrelsen i et C20-selskab bliver i dag mødt med langt større krav til for eksempel governance, hvilket reflekteres i aflønningen. Derudover har internationaliseringen af C20-selskabernes bestyrelser trukket honorarerne opad, da udenlandske bestyrelsesmedlemmer er vant til større honorarer end der gives i Danmark. Endelig har bestyrelseshonorarerne i en årrække har ligget stabilt, hvilket gør, at vi nu ser en stigning,” udtaler Lars Holtug.

Lars Holtug, partner og ekspert i ledelsesaflønninger
Direkte: +45 3945 9285
Mobil: +45 4058 8947
E-mail: lh@pwc.dk

• ceo-undersøgelse
  • direktionsaflønninger
  • c20
  • undersøgelser
  • revisor
  • revision
  • gældskrise
  • banksektore

PwC tilbyder branchespecifikke ydelser inden for revision, skat og rådgivning med henblik på at skabe tillid hos offentligheden og øge værdien for vores kunder. Mere end 169.000 medarbejdere i 158 lande inden for vores netværk arbejder sammen gennem et forenet tankesæt og udveksler erfaringer og løsninger for at udvikle nye perspektiver og praktisk rådgivning. "PwC" betegner det netværk af virksomheder, der er omfattet af PricewaterhouseCoopers International Limited, hvor hver enkelt virksomhed er en særskilt og uafhængig juridisk enhed.