Bogbranchen i Danmark er i vækst

Omsætningen i den danske bogbranche er stigende og ligger over den gennemsnitlige vækst i Europa. Det viser en ny undersøgelse om den danske bogbranche fra PwC. Udviklingen i Danmark er også mere positiv end i vores nabolande Sverige og Norge, der oplever negativ vækst.

Ifølge PwC’s årlige analyse Global Entertainment & Media Outlook 2016-2020 forventes omsætningen i den danske bogbranche gennemsnitligt at stige med en årlig vækst på 1,5 % frem mod 2020. Dermed kan den danske bogbranche se frem mod vækst de kommende fem år modsat vores nabolande Sverige og Norge. Her forventes en tilbagegang i omsætningen på henholdsvis 1,4 % og 0,3 %.

”Det er ikke kun i forhold til vores nordiske nabolande, at den danske bogbranche klarer sig godt, på trods af at der er tale om en forholdsvis flad vækst. På europæisk plan ses en årlig stigning på blot 0,3 % i gennemsnit, og dermed klarer den danske bogbranche sig også pænt i en europæisk sammenhæng,” fortæller Leif Ulbæk Jensen, partner og medieekspert i PwC.

Omsætningen i den danske bogbranche lå i 2015 på 2,3 mia. kr. Disse tal dækker over fagbøger, undervisningsbøger samt skønlitteratur. I 2020 forventes en omsætning på 2,4 mia. kr.

”Hvis vi kigger nærmere på tallene, kan vi se, at det er e-bøgerne, som trækker væksten op, samtidig med at der er nedgang i omsætningen fra de traditionelle bøger. Den udvikling har vi kunnet se siden 2014, hvor en samlet minusvækst blev vendt på grund af e-bøgernes vækst,” fortæller Leif Ulbæk Jensen.

E-bøger bliver stadig mere populære
E-bøger er et fænomen, som bliver stadigt mere populært hos de danske forbrugere. Fra 2014 til 2015 er der sket næsten en fordobling af e-bøger downloadet fra biblioteker i Danmark. Fra 2015 og frem til 2020 forventes der dog en lavere stigning i antal downloads. Det kan skyldes, at fem store, danske bogforlag fra begyndelsen af 2016 har trukket en række titler tilbage, som mindsker antallet af e-bøger fra over 10.000 til omkring 4.000.

”I mange år talte vi om, at tv ville udkonkurrere radio, og at video ville udkonkurrere biograferne Det skete aldrig. Jeg tror heller ikke, at traditionelle bøger går af mode eller bliver udkonkurreret, men måden, vi læser eller lytter til historier, ændrer sig hele tiden,” fortæller Leif Ulbæk Jensen og fortsætter:

”I dag bruger man gerne to timer af sin dag på at lytte til podcasts, lydbøger og musik, når vi sidder i trafikken, er på vej til arbejde eller sidder hjemme i sofaen. Så der er ingen tvivl om, at forbrugernes adfærd ændrer sig, og det er afgørende, at bogbranchen følger denne udvikling.”

Om Outlook
PwC’s 17. årlige udgave af Global entertainment & media outlook 2016-2020 indeholder en omfattende global internet-analyse af forbruger- og reklameudgifter. På grundlag af historiske data, der rækker fem år tilbage, og femårsprognoser og kommentarer fra mere end 13 branchesegmenter i 54 lande, som er direkte sammenlignelige fra år til år, gør Outlook det lettere at sammenligne forbruger- og reklameudgifter i de forskellige segmenter og lande. Se mere og få fuld adgang til analysen på www.pwc.com/outlook

Segmenter, der er omfattet af OutlookTV og video, TV-reklamer, internet-reklamer, internet-adgang, radio, reklamer i det offentlige rum, videospil, biografer, avisudgivelse, bladudgivelse, business-to-business, bogudgivelse og musik.

• Kunst, kultur, underholdning

• vækst
  • analyse
  • leif ulbæk jensen