​Jagten er gået ind på Årets Ejerleder 2016 i Vestjylland

Kåringen af Årets Ejerleder 2016 i Vestjylland står for døren, og tre finalister er nu fundet. Prisen går i år til den ejerleder, der har skabt Vestjyllands mest succesfulde vækstvirksomhed, og som noget nyt uddeles også en temapris om kundefokusering. Prisen som Årets Ejerleder uddeles for 13. gang af PwC i samarbejde med bl.a. Nykredit og Dansk Erhverv.

De tre finalister, som er gået videre til Kåringen af Årets Ejerleder 2016 i Vestjylland, er nu fundet. De er blevet udvalgt blandt en lang række virksomheder med dygtige ejerledere i spidsen, der ikke alene har skabt vækst, men også har en ambitiøs strategi for fremtidig vækst.

”Vi har i år set et meget stærkt felt til prisen som Årets Ejerleder, og vi glæder os over at kunne lykønske de tre finalister. De har alle sikret en flot vækst og lagt en både ambitiøs og realistisk plan for fremtidig vækst. Disse historier vil vi gerne fortælle videre, så de kan inspirere og være med til at skabe succes for andre,” fortæller Henning Jager Neldeberg, partner i PwC i Herning, om baggrunden for Årets Ejerleder i Vestjylland.

Ejerlederen gør en forskel
Hos Nykredit peger man på, at de tre finalister netop er kendetegnet ved, at ejeren er en leder, som gør en stor forskel for virksomhedens succes.

”Ser vi på de danske virksomheder, så er langt de fleste ejet og ledet af én og samme person. Derfor har ejerlederne enorm betydning for, hvor meget vækst, og hvor mange nye arbejdspladser, der kommer i den enkelte region – og i hele Danmark. Dét vil vi gerne være med til at hylde og fejre,”siger Frank Ryslev, regionsdirektør i Nykredit.

I år er der et særligt fokus på, hvordan ejerlederne arbejder med kundefokusering og dermed skaber succes og vækst, tilføjer Sigurd Schou Madsen, politisk konsulent i Dansk Erhverv:

En meget stor del af dansk erhvervsliv er bygget op af ejerledede virksomheder, og vi kan med rette være stolte af de mange succeshistorier, de skaber. Ejerlederens indsigt, viden og engagement i virksomheden giver et helt særligt fokus på kunderne og deres behov, og det skaber succes og vækst ikke bare i virksomheden selv, men også i Danmark som helhed.”

Sæt kunden i fokus
Ifølge PwC’s CXO SMV Survey 2016* topper kundefokusering og -tilfredshed listen over SMV’ernes vigtigste fokusområder i året og udgør deres primære investeringsområde. Det er vigtigt for virksomhedernes vækst og udvikling at levere på kundeforventninger og samtidig forstå og udvikle produkter og løsninger sammen med kunder.

”Som noget nyt uddeler vi i år også en temapris. Temaprisen uddeles på baggrund af årets tema, som er kundefokusering, og prisen gives til den ejerledede virksomhed, der formår at have et exceptionelt fokus på sine kunder,” slutter Henning Jager Neldeberg, partner i PwC i Herning, der også glæder sig til at overraske en ejerleder fra Vestjylland med temaprisen ved kåringen af Årets Ejerleder 2016.

Finalisterne er:

Mikkel Jensby Lund fra Alpha Offshore Service A/S i Struer
Ejerleder Mikkel Jensby Lund står bag Alpha Offshore Service, som han etablerede i 2007 efter 13 år som maskinmester ved DFDS. Lysten til at etablere egen virksomhed og få foden under eget bord var stor, og dette ’drive’ kombineret med en god forretningsmodel resulterede i virksomheden Alpha Offshore Service, der har opnået stor vækst. Virksomheden sørger for service og vedligeholdelse af vindmøller både onshore og offshore primært i Nordeuropa.

Etableringen af virksomheden foregik uden forudgående kendskab til industrien, men på baggrund af en god forretningsforståelse samt en generel god økonomisk sans hos ejerlederen. Alpha Offshore Services store vækst og succes kan desuden i høj grad tilskrives, at Mikkel Jensby Lund selv arbejdede i marken som tekniker og supervisor de første 6 år og dermed fik et dybdegående kendskab til industrien. Den flotte vækst skyldes i øvrigt en god daglig ledelse samt øget efterspørgsel. Derudover har virksomheden lavet vækstfremmende tiltag på globalt plan samt tilbudt nye services i markedet. Ejerlederen er gået forrest i at løse sine kunders udfordringer og har på denne måde også udviklet forretningen med nye services.

Erik Andreæ og Michael Nederby fra BRANDS4KIDS A/S i Herning
Ejerlederne Erik Andreæ og Michael Nederby står i spidsen for BRANDS4KIDS med en vision om at være den fortrukne leverandør og partner af baby- og børnetøj samt tilbehør i Europa. Ejerlederne har en historik sammen inden for tekstilbranchen, hvor de tidligere har arbejdet sammen, og de overtog virksomheden i 2005, som siden da er vokset via opkøb af nye brands – typisk hvert andet år.

De to ejerledere har implementeret en kundefokuseret tilgang i hele organisationen, og denne kultur har været med til at skabe virksomhedens succes. Som en del af kundefokuseringen er virksomheden i løbende dialog med kunder om optimering og udvikling af produkter. BRANDS4KIDS har opnået en flot vækst via opkøb og forventer at kunne fortsætte med deres nuværende to-cifrede vækstrate. Den fremtidige vækst skal komme fra det danske marked, hvor de allerede er markedsledende, samt fra de nære eksportmarkeder med en enkelt afstikker til Nordamerika. På trods af planer om fremtidig vækst vil virksomheden dog også optimere aktivitetsniveauet og indtjeningen på eksisterende brands.

Rolf Tange og Kjeld Østergaard Jensen fra Sealing System A/S i Ansager
Sealing System er etableret af ejerleder Rolf Tange, der dengang var blot 21 år. Senere fik han sin partner Kjeld Østergaard Jensen med om bord. De tilbyder totalløsninger inden for pakkeri både i form af semi-automatiske pakkemaskiner samt fuldautomatiske, robotbaserede maskiner. Derudover påtager virksomheden sig hele projektet, fra layout over projektstyring til levering af køreklar installation.

Virksomheden har i dag 50 ansatte og har gennemgået en meget positiv udvikling de senere år, hvilket blandt andet skyldes, at de har opnået eneforhandling af den bedste robot på det skandinaviske marked. I fremtiden forventer Sealing System at fortsætte med sin vækst, særligt i Norge, som er et nyt marked. Her forventer de at opføre et nyt domicil samt eventuelt et salgs- og servicekontor. Derudover forventer ejerlederne væsentlig vækst på såvel top- som bundlinje i 2016.

Kontakt
For yderligere information kontakt PR Manager Malene Billund fra PwC på mobil 5133 2378 eller Pernille Plougheld fra Nykredit på mobil 3045 1006.

Tid og sted for Årets Ejerleder i Vestjylland
Kåringen finder sted 1. november 2016, kl. 16:30-18:00 hos PwC, Platanvej 4, 7400 Herning

Fakta om Årets Ejerleder 2016
Det er PwC, Nykredit, Dansk Erhverv og Finans, der står bag prisen, som uddeles for 13. gang. Årets tema er kundefokusering, og som noget nyt i år uddeles en temapris til den ejerleder, som har et exceptionelt fokus på sine kunder.

De syv regionale vindere går videre til landskåringen, som finder sted den 10. november 2016 hos PwC, Strandvejen 44, 2900 Hellerup.

Juryen består af repræsentanter fra Dansk Erhverv, Nykredit, PwC og sidste års vindere.

Tidligere regionsvindere i Vestjylland
Morten Dalsgaard, der er ejerleder af Westpack A/S (2015), Bloomingwille (2014), EP Tools (2013), Witt Hvidevarer (2012), H2 Logic (2011).

*I PwC’s CXO SMV Survey 2016 har små og mellemstore virksomheder (SMV’er) fra det brede ledelseslag (CXO) delt deres viden. Survey’en er gennemført via online- og telefoninterviews fra 5. februar til 11. marts 2016, og vi har fået svar fra ca. 600 danske CXO’er, som giver deres vurdering af de forhold, som optager dem og deres virksomhed i det kommende år – herunder fokusområder, investeringsområder, bekymringer mv. Vi har taget udgangspunkt i et bredt udsnit af danske virksomheder.

• årets ejerleder 2016
  • årets ejerleder
  • nykredit
  • ejerleder