​Jagten er gået ind på Årets Ejerleder 2016 på Fyn

Kåringen af Årets Ejerleder 2016 på Fyn står for døren, og tre finalister er nu fundet. Prisen går i år til den ejerleder, der har skabt en af Fyns mest succesfulde vækstvirksomhed. Og som noget nyt uddeles også en temapris om kundefokusering. Prisen som Årets Ejerleder uddeles for 13. gang af PwC i samarbejde med bl.a. Nykredit og Dansk Erhverv.

De tre finalister, som er gået videre til Kåringen af Årets Ejerleder 2016 på Fyn, er nu fundet. De er blevet udvalgt blandt en lang række virksomheder med dygtige ejerledere i spidsen, der ikke alene har skabt vækst, men også har en ambitiøs strategi for fremtidig vækst.

”Vi har i år set et meget stærkt felt til prisen som Årets Ejerleder, og vi glæder os over at kunne lykønske de tre finalister. De har alle sikret en flot vækst og lagt en både ambitiøs og realistisk plan for fremtidig vækst. Disse historier vil vi gerne fortælle videre, så de kan inspirere og være med til at skabe succes for andre,” fortæller Mikael Johansen, partner i PwC i Odense, om baggrunden for Årets Ejerleder på Fyn.

Ejerlederen gør en forskel
Hos Nykredit peger man på, at de tre finalister netop er kendetegnet ved, at ejeren er en leder, som gør en stor forskel for virksomhedens succes.

”Kigger man ud over de danske virksomheder, så er langt de fleste ejet og ledet af én og samme person. Det er typisk den mindre virksomhed, der har stor betydning for det lokalområde, den ligger i. Derfor har ejerlederne enorm betydning for hvor meget vækst og hvor mange nye arbejdspladser, der kommer i den enkelte region – og i hele Danmark. Dét vil vi gerne være med til at hylde og fejre,”siger erhvervskundechef i Nykredit på Fyn, Lars Holm.

I år er der et særligt fokus på, hvordan ejerlederne arbejder med kundefokusering og dermed skaber succes og vækst, tilføjer Sigurd Schou Madsen, politisk konsulent i Dansk Erhverv:

En meget stor del af dansk erhvervsliv er bygget op af ejerledede virksomheder, og vi kan med rette være stolte af de mange succeshistorier, de skaber. Ejerlederens indsigt, viden og engagement i virksomheden giver et helt særligt fokus på kunderne og deres behov, og det skaber succes og vækst ikke bare i virksomheden selv, men også i Danmark som helhed.”

Sæt kunden i fokus
Ifølge PwC’s CXO SMV Survey 2016* topper kundefokusering og -tilfredshed listen over SMV’ernes vigtigste fokusområder i året og udgør deres primære investeringsområde. Det er vigtigt for virksomhedernes vækst og udvikling at levere på kundeforventninger og samtidig forstå og udvikle produkter og løsninger sammen med kunderne.

”Som noget nyt uddeler vi i år også en temapris. Temaprisen uddeles på baggrund af årets tema, som er kundefokusering, og prisen gives til den ejerledede virksomhed, der formår at have et exceptionelt fokus på sine kunder,” slutter Mikael Johansen, partner i PwC i Odense, der også glæder sig til at overraske en ejerleder fra Fyn med temaprisen ved kåringen af Årets Ejerleder 2016.

Finalisterne til årets ejerleder Fyn er:

Per Jørgensen fra 5E Byg A/S

Per Jørgensen, ejerleder i 5E Byg A/S, er uddannet murer og bygningskonstruktør og har 35 års erfaring inden for byggebranchen på Fyn. Siden 2007 har han sammen med teknisk direktør, Torben Nielsen, drevet den succesfulde entreprenørvirksomhed, 5E Byg A/S. Virksomheden fungerer som rådgivende, udførende og projektledende entreprenører for omfattende byggeprojekter på Fyn. Målet med virksomheden er at bevare og løfte den høje standard inden for dansk arkitektur og byggeri, mens midlet er indsigt, erfaring og faglig ekspertise. Per Jørgensen har klare ambitioner for vækst, men virksomheden skal dog ikke være større, end at også de mindre opgaver kan løftes lige så seriøst og med samme detaljefokus som de større.

Ejerleder Per Jørgensen har en stor interesse for sport, hvor særligt fodbold og håndbold skaber rammerne for et stort netværk blandt kunder. Han lægger desuden vægt på hele tiden at pleje sine kunderelationer, bl.a. via sporten og sportsarrangementer. Kunderne er altid i fokus, og for Per Jørgensen er det afgørende at være ordholden. Det, vurderer han også i høj grad, er baggrunden for virksomhedens succes, ligesom han udviser stor tillid til medarbejderne og overdrager ansvar til sine projektledere. Det er medarbejdernes viden og kompetencer, der er afgørende for virksomhedens fremadrettede vækst.

Thomas Egon Larsen og Jan Uwe Larsen fra Budweg Caliper A/S

De to ejerledere, Thomas Egon Larsen og Jan Uwe Larsen, står i spidsen for Budweg Caliper A/S, der er kendt som en af de førende leverandører af bremsekalibre til bilindustrien, og som dækker næsten alle europæiske, japanske og koreanske biler. Virksomheden er en dansk familieejet virksomhed, der blev grundlagt i 1978, med stærke kompetencer og teknisk know-how, der er udviklet gennem generationer. I dag ledes Budweg Caliper A/S af grundlæggerens sønner, der lægger vægt på fair og langvarige relationer til såvel kunder som leverandører.

Budweg Caliper A/S ønsker at fastholde og udbygge deres stærke position på markederne, og de har ambitioner om tocifrede vækstrater – såvel nationalt som internationalt. Det stiller store krav til organisationen, som derfor tilpasses løbende i takt med udviklingen. Der er samtidig et stærkt fokus på at styrke og udvikle de interne kompetencer i virksomheden. Thomas Egon Larsen er derfor ikke bange for at uddelegere opgaver til medarbejderne og er god til at lytte til medarbejdernes erfaringer. Virksomheden bliver løbende procesoptimeret i tæt samarbejde med medarbejderne, og der igangsættes nøgleprojekter med et stærkt kundefokus til gavn for både kunder og udviklingen af virksomheden.

Anders Borring fra Scangrip A/S

Ejerleder Anders Borring fra Scangrip A/S lægger vægt på, at virksomheden hele tiden udvikler sig, samtidig med at der er tid til at lytte til kunderne. Anders Borring er en ildsjæl og lægger sit hjerteblod i virksomheden. Han har formået at udvikle Scangrip A/S fra en almindelig produktionsvirksomhed af håndværktøj til verdens førende indenfor arbejdsbelysning. Samtidig giver han plads til, at medarbejderne kan udvikle sig og tage ansvar. Virksomheden har med denne enkle tilgang formået at opnå stor succes med funktionel belysning til det professionelle marked med høje vækstrater og har i løbet af kun få år indtaget positionen som førende trendsætter inden for arbejdsbelysning i Europa.

Anders Borring lægger vægt på en innovativ tilgang til markedet, hvor der lyttes til kundernes feedback og gode ideer, så Scangrip A/S dermed kan være med til at gøre livet lettere for kunderne. Med et stærkt fokus på eksportmarkedet og en fabrik i Kina holder virksomheden sig hele tiden to skridt foran, når det kommer til at udvikle nye og innovative LED arbejdslys. Scangrip A/S er stærkt engageret i den løbende produktudviklingsproces og præsenterer jævnligt en bred vifte af nye typer af arbejdsbelysning.

Kontakt
For yderligere information kontakt PR Manager Malene Billund fra PwC på mobil 5133 2378 eller Pernille Plougheld fra Nykredit på mobil 3045 1006.

Tid og sted for Årets Ejerleder på Fyn
Kåringen finder sted 27. oktober 2016, kl. 16:30-18:00, på TREFOR Park, Højstrupvej 7B, 5200 Odense.

Fakta om Årets Ejerleder 2016
Det er PwC, Nykredit, Dansk Erhverv og Finans, der står bag prisen, som uddeles for 13. gang. Årets tema er kundefokusering.

De syv regionale vindere går videre til landskåringen, som finder sted den 10. november 2016 hos PwC, Strandvejen 44, 2900 Hellerup.

Juryen består af repræsentanter fra Dansk Erhverv, Nykredit, PwC og sidste års vinder.

Tidligere landsvindere
Anders Byriel fra Kvadrat A/S (2015) Susanne Hessellund fra Bel Air Aviation A/S (2014), Thomas Dinesen fra Dinesen Floors (2013), Peter Eriksen fra Nilpeter A/S (2012), Jørgen Hallundbæk fra Welltec A/S (2011), BK Engineering A/S (2010), KM Telecom A/S (2009), Webtop A/S (2008) og Expo-Net Danmark A/S (2007).

*I PwC’s CXO SMV Survey 2016 har små og mellemstore virksomheder (SMV’er) fra det brede ledelseslag (CXO) delt deres viden. Survey’en er gennemført via online- og telefoninterviews fra 5. februar til 11. marts 2016, og vi har fået svar fra ca. 600 danske CXO’er, som giver deres vurdering af de forhold, som optager dem og deres virksomhed i det kommende år – herunder fokusområder, investeringsområder, bekymringer mv. Vi har taget udgangspunkt i et bredt udsnit af danske virksomheder.

• fyn
  • årets ejerleder 2016