Pas på julegavekøb på onlinebutikker uden for Danmark

Det er højsæson for køb af julegaver, og mange danskere vælger i dag at blive hjemme i varmen og købe deres julegaver online. Her kan være gode tilbud at hente, men pas på, hvis du køber eller allerede har købt dine julegaver på en webbutik uden for Danmark, for det kan komme til at koste ekstra i fx moms, afgifter, told og klareringsgebyr, advarer PwC.

Det er nemt at bliver fristet af et godt tilbud på nettet, og ofte fremstår varer på webbutikker i udlandet billigere end på de danske. Ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Erhverv forventer mindst 63 % af danskerne, at de vil købe mindst én julegave i en netbutik, og hver femte dansker, der forventer at købe julegaver online, vil ifølge undersøgelsen handle i en udenlandsk netbutik.

Som forbruger skal man dog være ekstra opmærksom på, om man klikker det gode tilbud hjem fra en onlinebutik, der ligger uden for Danmarks grænser, for ofte kan det ikke betale sig, når der kommer moms, afgifter, told og klareringsgebyr oveni prisen:

”Man kan meget nemt komme til at betale væsentligt mere end den pris, der er angivet på den udenlandske webbutik. Det skyldes, at varer, der kommer uden for EU, pålægges 25 % moms, allerede når varen koster over 80 kroner. Hertil kommer told og afgifter og gebyret for klarering,” fortæller Joan Faurskov Cordtz, ekspert i indirekte skatter og director i PwC.

Ud over told og moms koster det typisk også et gebyr på mellem 100 og 250 kroner, når postvæsenet eller fragtfirmaet klarer det formelle med at få varen indfortoldet. Det er vel og mærke et gebyr, som ligger ud over forsendelsesomkostningerne.

”Selvom man får tilbudt gratis fragt fra webbutikken, skal der også betales et klareringsgebyr, når varen ikke sendes fra et europæisk land. Og det er ikke altid, at webshoppen selv gør opmærksom på dette, men har mere travlt med at reklamere for den gratis fragt,” siger Joan Faurskov Cordtz.

Er du så heldig, at din faster Oda sender dig en gave fra et land uden for Europa/EU – altså en gave fra en privatperson til en anden – slipper du heller ikke for at betale moms og told, hvis gaven svarer til en værdi over 360 kroner.

”Mange er ikke opmærksom på, at visse varer også inden for EU pålægges danske afgifter ved import til Danmark. Afgifter, som man selv er forpligtiget til at beregne og betale til SKAT. Det er altså dig som privatperson, der skal afregne over for SKAT. Gør man ikke det, vil SKAT kunne udstede bøder m.m. Det kan derfor være svært at vurdere, hvad varen i sidste ende kommer til at koste dig,” slutter Joan Faurskov Cordtz og peger på, at det fx gælder for spiritus, kaffe og slik.

I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er flere end 2.000 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi over 200.000 PwC'ere, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er. Succes skaber vi sammen…