Ansat sigtet for blufærdighedskrænkelse

Ansat sigtet for blufærdighedskrænkelse

Nordjyllands Politi har den 22. februar anholdt en 36-årig mand og sigtet ham for blufærdighedskrænkelse, idet politiet mistænker ham for at have filmet nogle skoleelever uden deres viden. Den sigtede er en ansat på Karensmindeskolen i Støvring.

Karensmindeskolens ledelse indgav den 4. februar en anmeldelse til politiet, da man havde fundet en rygsæk i et af skolens omklædningsrum, som tilsyneladende indeholdt noget overvågningsudstyr. Politiet indledte straks en efterforskning af sagen og fandt i den forbindelse optagelser af nogle elever fra skolen i færd med at klæde om. Politiet har sidenhen kunnet fastslå, hvem ejeren af optagelserne er, og det har vist sig at være en 36-årig mandlig ansat fra Karensmindeskolen i Støvring.

Den 36-årige mand er blevet afhørt og derefter sigtet af politiet, som fortsætter efterforskningen i den kommende tid. Den 36-årige er fratrådt sin stilling med øjeblikkelig virkning.

Hurtig indsats

Vibeke Lei Stoustrup er direktør i Rebild Kommune med blandt andet ansvar for skoleområdet. Hun beklager situationen dybt.

- Det er naturligvis fuldstændig uacceptabelt det, der er sket her, og jeg kan ikke beklage det nok overfor de børn, der er blevet filmet uden deres vidende. Heldigvis er der på nuværende tidspunkt ikke noget, der tyder på, at materialet er blevet delt med andre.

Jeg er glad for at skolen handlede så hurtigt og konsekvent, som de gjorde, da de blev opmærksomme på sagen, og jeg må rose det gode samarbejde, der har være med politiet. Det har været afgørende for, at sagen er blevet stoppet nu, siger Vibeke Lei Stoustrup.

Holder dialomøde

Mandag den 25. februar er elever, forældre og kolleger på Karensmindeskolen blevet orienteret om sagen, og den seneste udvikling i den. Desuden holder skolen et dialogmøde for forældrene tirsdag den 26. februar kl. 17. Henrik Weinkouff er leder på Karensmindeskolen og siger om mødet:

- En sag som denne giver helt naturligt en masse bekymringer hos forældrene, som står med en masse spørgsmål – ”Hvad skal jeg sige til mine børn? Skal de nu være bange for at klæde om i skolens omklædningsrum?” Derfor holder vi dette møde, hvor både politiet og en børnepsykolog vil være til stede for at fortælle om sagen og svare på spørgsmål, fortæller Henrik Weinkouff.

Mødet bliver holdt på Karensmindeskolen, og de nærmere detaljer bliver meldt ud via Forældreintra.

Hjælp med det samme

Hele dagen har der været mulighed for elever og forældre for at søge råd, hjælp og vejledning hos en børnepsykolog fra PPR, og skolens ledelse har som altid stået til rådighed for spørgsmål

Rebild Kommune roser Nordjyllands Politis indsats og samarbejde med skolen. Alle ser frem til en fuldstændig afdækning af sagens aspekter, så vi for børnenes skyld hurtigst muligt kan vende tilbage til en normal hverdag.

Af hensyn til sagens karakter, har Rebild Kommune ikke yderligere kommentarer på nuværende tidspunkt.

Politiet har sendt en pressemeddelelse om sagen der kan læses her: https://politi.dk/nordjyllands-politi/nyhedsliste/mand-sigtet-for-blufaerdighedskraenkelse/2019/02/25

---------------------

Mads Bang Pedersen

Pressekontakt Kommunikationskonsulent Presse, krisekommunikation, sociale medier, video +45 20 61 21 69