Flest flygtninge i virksomhedspraktik i Rebild Kommune

Flest flygtninge i virksomhedspraktik i Rebild Kommune

Jobcenter Rebild var i oktober måned nummer ét på en landsdækkende opgørelse over, hvor stor en andel ledige flygtninge, der var i virksomhedsrettede tilbud - et resultat af, at kommunen og lokale virksomheder er rykket tættere sammen om at løse integrationsopgaven. Langt flere nye flygtninge er blevet selvforsørgende i år end tidligere.

Rebild Kommune ser flygtninge som borgere med ressourcer og et potentiale, der bare venter på at blive frigjort. Det potentiale frigøres bedst ”ude i samfundet” på en arbejdsplads, hvor flygtninge får en stærkere tilknytning til arbejdsmarkedet - og udsigt til at blive selvforsørgende.
Som led i to- og trepartsaftalerne fra marts 2016 blev parterne enige om, at integrationsindsatsen i højere grad skal målrettes arbejdsmarkedet. Det betyder blandt andet, at der fra kommunernes side iværksættes en mere virksomhedsrettet indsats, og at alle flygtninge som udgangspunkt anses som jobparate borgere. Den strategi har Rebild Kommune efterlevet ved at øge vores fokus på beskæftigelse i integrationsindsatsen.

Frugtbar indsats
Rebild Kommunes virksomhedsrettede indsats har allerede vist sig at bære frugt, da vi nu kan bryste os at af have den største andel integrationsborgere i et virksomhedsrettet tilbud. Mere præcist var 53 % af Rebild Kommunes integrationsborgere i virksomhedspraktik eller løntilskud i én af de lokale virksomheder i oktober måned. Netop virksomhedspraktikker er et centralt værktøj i integrationsværktøjskassen, da praktikker fungerer som en god måde for flygtninge at få indblik i, og erfaring med, det danske arbejdsmarked og arbejdspladskultur. Samtidig er praktik en god mulighed for lokale virksomheder til at afprøve potentiel fremtidig arbejdskraft.

Ros til erhvervslivet
Rebild Kommunes position i toppen skyldes ikke mindst lokale virksomheders velvillighed og engagement i at løse integrationsudfordringen og tage integrationsborgerne ind i forskellige forløb. I 2016 overgik 22 flygtninge således fra et integrationsprogram til at være selvforsøgende. Det vidner om, at den virksomhedsrettede indsats ikke bare flytter flygtninge fra ét tilbud til et andet. Målgruppen opnår fast beskæftigelse eller går i målrettet uddannelse efterfølgende.
Ikke en ”aktiveringsmølle”

Arbejdsmarkedschef i Rebild Kommune, Susanne Nielsen, siger om tallene:
”Som mange af landes kommuner har vi haft den opfattelse, at man skulle lære dansk, før man kunne få et job. Faktum er bare, at anden udenlandsk arbejdskraft godt kan få arbejde, uden at kunne dansk. Jeg er glad for, at vores strategi med at ændre fokus i indsatsen allerede nu begynder at bære frugt, og jeg er rigtig godt tilfreds med, at virksomhederne også kvitterer ved at se mulighederne i de kompetencer, som målgruppen har. Særligt er jeg tilfreds med, at praktikkerne fungerer som springbræt til rigtige jobs, så der ikke bare er tale om en aktiveringsmølle”.

Hvis man som virksomhed – stor som lille – ønsker at høre mere om mulighederne for et samarbejde med Jobcenter Rebild, så kontakt Mathias Cramer på 30105758 eller mdcr@rebild.dk

Du er som journalist altid velkommen til at kontakte os for en udtalelse, baggrundsviden eller andet, du måtte have brug for. Vi har samlet kontaktoplysninger og nyttige links til blandt andet dagsordner og høringer.

Mads Bang Pedersen

Pressekontakt Kommunikationskonsulent Presse, krisekommunikation, sociale medier, video +45 20 61 21 69