Stigende interesse for at snøre vandrerstøvlen

Kombination af vandretur og god mad

Onsdag den 4. april indvies en gastronomisk kvalitetssti i Rold Skov. Stien er 14 km lang og er godkendt og certificeret af Dansk Vandrelaug. Den gastronomiske kvalitetssti forbinder spisestederne Rebildhus, Mosskovpavillonen og Rold Storkro.

Åbningen af ruten den 4. april starter kl. 10 med en lille ceremoni ved Rebildhus. Her vil skovrider Bendt Egede Andersen og formanden for Dansk Vandrelaug, Steen Kobberø-Hansen byde velkommen og klippe den røde snor. Der er kaffe til turdeltagerne, der også får udleveret en madpakkepose, som man kan spise på vej til Mosskovpavillonen. I Mosskovpavillonen serveres tivolimad – rugbrød med fisk og rejer. Efter frokosten forsætter deltagerne til Rold Storkro, hvor der venter kaffe og kage, inden man går tilbage til startpunktet.

Guiderne på turen kommer dels fra Dansk Vandrelaug, og de har et særligt forhold til ruten, fordi de selv har foreslået den, målt den op og godkendt den. Derudover guider Jørgen Pedersen, Rold Stor-kro, den del af turen, der går fra Mosskovpavillonen og til hans egen kro.

At en kombinationen af motion i et smukt landskab og forkælelse af maven er populært, viser den kendsgerning, at de 60 pladser på jomfruturen er blevet udsolgt på kort tid.

Kvalitetsstier

Indtil videre har Dansk Vandrelaug certificeret i alt 18 kvalitetsstier i Danmark. De godkendte stier er grupperet i tre temaer: vandrestier (7), naturstier (9) og gastronomiske stier (2). Derudover vil det også være muligt at oprette kulturstier, familiestier, bystier og komfortstier – sidstnævnte tema er for gangbesværede.

Dansk Vandrelaug er blevet inspireret af det tyske vandrelaugs kvalitetsstier og bruger de samme kriterier ved certificeringen. For at certificere en gastronomisk kvalitetssti stilles følgende krav:

Stien må højst være 20 % asfalt, den skal indeholde mindst én landskabsændring pr. to km, og den skal have mindst én natur- eller kulturattraktion for hver km.

Der skal desuden være et aktivt kreativt samarbejde med mindst én restauratør, der ikke må ligge mere end 200 m væk fra stien.

Spisestedet skal have en positiv smiley, mindst 10 Tripadvisor anmeldelser, hvoraf mindst 80 % skal være ”fremragende” og ”rigtig god”. Restauranten eller kroen skal have en unik beliggenhed med hyggelig atmosfære og være åben hele ugen fra maj til september fra kl. 11.

Dansk Vandrelaug har uddannet et korps til at certificere kvalitetsstierne. Den første sti, der blev godkendt, er ”Den usynlige vandresti Guldharald” ved Hals. Det skete i 2015. Siden er der kommet 17 andre til. Alle stierne kan findes på kvalitetssti.dk.

Stigende interesse for at vandre

Steen Kobberø-Hansen, formand for Dansk Vandrelaug, fortæller om støt stigende medlemstal og uddyber:

- Danskerne har opdaget, at naturvandring giver gode oplevelser, og mange mennesker går en dags-tur med rygsæk. Vi har efterhånden fået så mange kvalitetsstier, at folk er begyndt at få øjnene op for dem. I starten var det Dansk Vandrelaug, der fandt stierne. Nu får vi henvendelser fra kommuner og turistorganisationer med forslag til nye kvalitetsstier. Vi håber, at der snart kommer både familiestier og komfortstier for gangbesværede. Jo flere, der kan få adgang til naturen, des bedre.

Forbedrede vandremuligheder i Rold Skov og Rebild Bakker

I tilknytning til det omfattende net af afmærkede ruter i Rold Skov og Rebild Bakker, som nu udvides med den gastronomiske kvalitetssti, har Deutsches Wanderinstitut tidligere certificeret en 3,6 km lang rute i bakkerne. Den populære rute er et koncentrat af den enestående natur og de udsigtspunkter, der kendetegner området. Den eneste rute i Danmark, der hidtil er certificeret som såkaldt Premiumweg af det tyske vandreinstitut er Panoramaruten ved Mariagerfjord. Den 2. juni i år markeres, at Rebild Bakker-ruten opgraderes til Premiumweg, idet den forlænges til i alt 10 km.

Pernille Mulvad Møller

Destinationsudvikler Turisme og oplevelser +45 22 60 72 89