Motionen er i følge Trine Janerka Kassow en stor del af gruppens sammenhold.

Motion og Café fejrer 10-års jubilæum

Den 18. marts 2010 slog Motion og Café for første gang dørene op. Initiativet, for folk der har eller har haft kræft, kan derfor fejre 10-års jubilæum.

Motion og Café opstod som et samarbejde mellem Kræftens Bekæmpelse og Rebild Kommune. I Rebild Kommune stillede man fysioterapeuten Trine Janerka Kassow til rådighed to timer om ugen og sørgede for lokaler. Hos Kræftens Bekæmpelse stod man for de frivillige og selve café-delen. De første år var deltagerantallet varierede. Alligevel har man altid holdt fast i at det skulle være et åbent tilbud hvor man kunne komme som man var, og være med til hvad man kunne holde til. Alle er fælles om enten at have eller have haft kræft og det giver et forum hvor man kan tale frit både om de glæder og de sorger man støder på i hverdagen.

Et frit forum

- Vi oplever, at der er et stort behov for det sociale netværk der møder vores brugere hos Motion of Café. For eksempel har en bruger udtalt at der et stort behov for omsorg fra familie, kolleger og venner. Men i længden kan det være svært for dem at sætte sig ind i hvordan man føler som kræftramt. Derfor kan det være en enorm trøst at møde ligesindede. Det med at man er eller har været i samme situation, gør det lettere at sætte sig i hinandens sted og være der for hinanden. Sygdommen er et fælles udgangspunkt for vores brugere, men man mærker hurtigt at det ikke er det, der fylder mest. Når vi motionerer, så foregår det med et smil og en frisk bemærkning, og det er med til at skabe det helt specielle sammenhold, siger Trine Janerka Kassow.

Endelig hjemme

Gennem de første par år var Motion og Café udfordrede på lokaler. Efterhånden som flere deltagere kom til, blev der behov for større lokaler og bedre faciliteter. Det resulterede i at Motion og Café flyttede lidt fra sted til sted. Men efter Sundhedscenteret flyttede op på Mastruplund i Støvring, blev der mulighed for at låne Salen hvor der er plads til mange forskellige aktiviteter og masser af café-hygge.

Aktivitet og samvær er guld værd

Det er altid rart at mødes til Motion og Café.

- Motionen varierer fra gang til gang, nogle gange arbejder vi med store bolde, andre gange med elastikker. Vi laver pilates, cirkeltræning og andre skøre ting vi lige kan finde på og som brugerne efterspørger. Jeg tilrettelægger motionen så alle kan være med, enten stående eller siddende, og man holder de pauser man har brug for. Motionen er ikke bare noget vi gør for at røre os, det er også en stor del af vores fællesskab og den måde vi er sammen på, siger Trine Janerka Kassow.

Udover den sædvanlige motion og café, bliver der også indimellem arrangeret besøg af oplægsholdere udefra. Så bliver der lavet mange sjove ting som dans, hørt om musikterapi og meget mere. Motion og Café tager også på sommerudflugt og det er noget der bliver set frem til hvert år. Blandt andet har gruppen været ude og se Sandskulpturende i Blokhus og spist lækker is hos Vebbestrup flødeis.

En sand succeshistorie

Gruppen af frivillige som servicerer og forkæler brugerne har ændret sig og er vokset siden første gang. I dag er der syv frivillige, som alle sætter en ære i at hygge om brugerne. Fra det første år var der en fast gruppe på omkring seks deltagere. I dag er den vokset og der er nu 25 på listen, to af disse har været med fra første gang.

- Ikke alle møder op hver gang, der skal være plads til behandling, ferie og hvad man nu har behov for. Men vores brugere er altid velkomne efter en fraværsperiode på kortere eller længere tid og man bliver altid mødt med åbne arme, siger Trine Janerka Kassow.

Jubilæet fejres

Fejringen af Motion og Café finder sted torsdag den 19. marts kl. 11:30 i Salen på Mastruplund i Støvring. Alle er velkomne til at komme og hilse på. I anledningen af 10-års jubilæet vil der blive serveret lidt let at spise og drikke og kræfterne bag har i samme anledning arrangeret lidt underholdning.

---------------------

Janne Kristine Møller Olesen