Det er nu man skal sikre sig et eksemplar af den velkørende Renault Clio hybrid. Den 18. december stiger den med over 20.000 kr.

​At vente eller købe – that’s the question

Hos Renault og Dacia regnes stadig på effekten af den nye bilbeskatning. Det står dog klart, at det er nu man skal bestille sig Clio E-TECH hybrid, hvis man vil sikre sig mod en solid prisstigning

Mens visse bilmærker virkelig rammes hårdt af de nye afgifter, ser det lysere ud hos Renault og Dacia.

”Generelt er vi meget positive overfor de nye afgifter. Vores elbil Renault Zoe stiger ikke, og er fortsat den elbil med længst rækkevidde for færrest penge. Omvendt så er det ærgerligt, at Renault Clio hybrid, der er interessant for de, der ikke har adgang til lade muligheder, stiger med over 20.000 kr.”, siger Renault Danmarks direktør Yana Minenko og fortsætter

”Ser vi bort fra den uheldige prisstigning på Clio, der faktisk også rammer den almindelige Clio, får de helt almindelige bilkøbere billigere, grønnere biler. Det er med til at styrke den grønne omstilling, og det synes vi naturligvis er meget positivt. Groupe Renault har netop lanceret E-TECH teknologien, der understøtter denne udvikling”, siger hun

Udover en relativ stor prisstigning på Clio hybrid, så går resten af Clio modelprogrammet heller ikke ram forbi. Bortset fra RS Line versionen med 130 hk TCe motor og automatgear, der falder fra 198.900 kr. til 191.254 – altså falder 7.646 kroner, så stiger resten af programmet fra mellem 5.453 kroner og op til 20.703 kr.

Så det kan sige helt enkelt. Ønsker man en Clio, er det nu den skal købes, hvis man vil undgå prisstigninger – og især på hybridvarianten. Er det derimod 130 hk TCe versionen man har kastet sin kærlighed på, ja så kan man blot vente til den 18. december eller helt til 2021.

Anderledes positivt ser det ud på Renault Captur. Her falder alle modeller – nogle mere end andre. Fra en besparelse på 3.047 kr. for TCe 90 versionen til 9.116 kroner for den med størst besparelse – som også er den model, der er mest eftertragtet. Nemlig Captur Plug in hybrid. Den falder i Intens versionen fra 259.990 til 251.408 kroner – altså 8.429 kr.

Er det en Renault Megane Sport Tourer man er på udkig efter, er billedet lidt mere broget. Versionen med 115 hk diesel stiger med 9102 kroner til 265.002 kroner, mens plug in versionen i Zen udstyrsniveau falder med hele 11.031, til blot 248.869 kr. Går man tanden op i udstyr og vil gerne have en Intens, så er besparelsen lidt mindre – nemlig 5.075 kr. Den 18. december koster den 263.825. kr. Vil man have den flotte R.S. line version stiger denne en smule – nemlig 4.493 kroner – så prisen nu lander på 287.394 kroner

Det andet ben i Groupe Renault er Dacia, og her er der tale om gode nyheder, idet der er store prisfald over hele linjen, med to undtagelser, og her er prisstigningerne minimale. Sandero Stepway med 95 hk diesel bliver 878 kroner dyrere, og en Duster med 115 hk diesel stiger 553 kroner. Men bortset fra de to, så er der prisfald på mellem 4623 kroner for den model med mindst prisfald til et prisfald på gigantiske 20.622 kroner på en Dacia Sandero Stepway med 90 hk TCe motor. Fra 136.900 kr. til 116.368 kr. Dacia er med andre ord ”best affordable brand”

Groupe Renault stammer fra Renault, der helt tilbage i 1898 startede virksomheden i Paris. Groupe Renault er en del af Renault Nissan Mitsubishi-alliancen, der igen i 2018 var verdens største bilproducent med godt 10,7 millioner solgte biler.