En spændende og imponerende rejse Dacia har været på

Dacia – store visioner bag folkelig succes

Da Renault i 1999 besluttede at købe 100 % ejerskab i Dacia, lå der store visioner bag. Europa var blevet mere åben og arbejdskraft og handel på tværs af det nye Europa var i fuld gang. Men det som almindelige mennesker også havde brug for, var en ny bil de havde råd til – og derfor besluttede Renault at blive dem der opfyldte den del af drømmen. Resten er historie kan man næsten sige. I hvert fald er fortællingen om Dacia usædvanlig og fuld af positive overraskelser – en visionær ledelse og et marked, der var klar til produktet, er også en del af fortællingen.

Fra Logan til en hel modelrække

Omstruktureringen og investeringerne tog fart og allerede i 2004 blev Dacia Logan – en praktisk 3 dørs bil til den lille familie – præsenteret i Rumænien. Den første i rækken af målbevidste produkter skræddersyet til dem, der gik mest op i praktik og pålidelighed. Det DNA har siden været en opskrift på succes og Dacia har i dag flere modeller der er dominerende på markedet for biler til almindelige mennesker. Det er foreløbig blevet til næsten 6,5 mio. solgte biler siden 2005 og i Danmark tæt på 25.000 stk.

Egentlig startede Dacia i 1966 som et slags rumænsk licensprodukt, hvor dele og ophav til det meste af bilen kom fra Renault i Frankrig. En R8 blev til en Dacia 1100 osv. Men selvom relationen til Renault var tæt, skulle der gå mange år før omstændighederne gjorde det muligt at indlemme Dacia i Renault Group, der jo også omfatter Nissan, Lada, Mitsubishi og Alpine. Det blev til en ret unik historie i bilverdenen med mange milepæle fra den første Logan til kommende generation af el-biler, hvor Dacia Spring står klar til at møde kunderne i løbet af vinteren 2020/2021.

Duster er en darling

I Danmark blev Duster den første succes – og samtidig som den globale lancering af Duster i 2010 indtog modellen også Danmark kort efter. Senest i 2018 blev Duster fornyet og er i dag en populær outsider, hver gang SUV, pålidelighed og praktik nævnes - især hvis mest bil for pengene også indgår i overvejelserne. Det tager tid at blive anerkendt i bilverdenen – også for Dacia har det taget nogle år at blive accepteret. Men gennem solid pålidelighed og en ærlig profil om altid at have fokus på værdi for hver en krone, sidder Dacia ret solidt på den del af markedet. Derfor er Dacia langsomt accepteret bredt og har i dag en samlet markedsandel i Europa på 3,8 % - dertil er Sandero og Duster blandt de allermest solgte biler til private. På nogle markeder er Duster og Sandero sågar markedsledere.

Succesen skyldes naturligvis også konceptet med at anvende motorer, know how, teknik og erfaring fra hele Renault universet. Det giver velafprøvede og pålidelige biler og adgang til lettere udvikling af nye modeller. I dag er samarbejde på tværs af mærker ikke så usædvanligt men i starten var det ret innovativt. Logan startede i Rumænien i 2004 og med umiddelbar succes blev modellen lanceret over hele Europa i 2005 med endnu større succes. Siden er der solgt 1,8 mio. Logans i Europa. I 2007 kom Lodgy til og blev hurtigt en favorit blandt større børnefamilier og i 2008 blev modelrækken udvidet med Sandero der tog praktik, rummelighed og værdi til et endnu højere niveau. Dernæst kom bestselleren Duster i 2010 og paletten blev komplet i 2012 med Dokker. I Danmark sælger alle modellerne stadig ret stabilt, men Duster er dog den mest populære men også den mest profilerede model fra Dacia – det kan tilføjes, at lige nu sælges Duster med 6 års garanti.

Hvad er så næste udfordring? Det er naturligvis at få succes med miljørigtige biler – og her har Dacia et es i ærmet i form af Spring, der med stor sandsynlighed bliver Danmarks billigste elbil. Igen et stærkt kort takket være det tætte samarbejde med Renault, der har over 10 års erfaring med at producere elbiler til almindelige mennesker.

Picnic samler folk

Hvert år afholdes en familievenlig picnic for alle Dacia kunder i Danmark. Det foregår på Egeskov slot, hvor hele familien Dacia har en dejlig dag med mad, musik og underholdning. Det sammenhold og netværk er gennem årene blevet rigtigt stærkt og er et glimrende eksempel på, hvordan det giver ekstra sammenhængskraft når man er lidt anderledes og et nyt brand. I hvert fald er Dacia ejere blandt de mest glade og loyale i branchen og på Picnic ‘en kan man opleve 5.000 mennesker gøre lige præcis det de er bedst til – hygge og sammenhold.

Kategorier

Groupe Renault stammer fra Renault, der helt tilbage i 1898 startede virksomheden i Paris. Groupe Renault er en del af Renault Nissan Mitsubishi-alliancen, der i 2018 var verdens største bilproducent med godt 10,7 millioner solgte biler.

www.dacia.dk