Når man hellere vil rejse end købe bil

Når man hellere vil rejse end købe bil

Hvad køber man, hvis man har to gode jobs, styr på økonomien og skal have en ny bil til syv personer ?  Naturligvis en Dacia Lodgy til lige under 150.000 kroner.

Hvis de to livsstilseksperter fra ”Kender du typen” skulle gætte, hvilken bil Jens og Lotte Fisker netop havde købt til dem selv og deres tre børn, ville ingen af de to konkurrenter nok få point.

Da Jens har et godt job som pilot i Jet Time og Lotte som jurist i Skanderborg kommune og en dejlig villa i en forstad til Århus, ville eksperterne nok gætte på en mærkevare som Audi, Ford eller Toyota.

Men sådan hænger tingene slet ikke sammen. Familien Fisker har nemlig lige købt en Dacia Lodgy med plads til syv personer for den nette sum af 149.990 kroner. For selv om økonomien er i orden og familien har råd til en langt dyrere bil uden at skulle gå på kompromis i deres daglige forbrug, står biler langt nede på prioriteringslisten.

” Med tre børn i alderen 8-18 år har vi altid drømt om at få en bil med plads til syv. Men vi har også altid haft det sådan, at syv personers biler var for dyre. Og vi vil ærlig talt hellere på en skiferie, end have en ny dyr bil i indkørslen, samtidig med at vi ikke rigtig ønskede at gamble ved at købe brugt, siger Jens Fisker, der fik øjnene op for Dacia lige før jul, da han læste om bilen i FDM Motor.

”Da jeg så, at man kunne få en ny syv personers bil til en pris som en brugt, blev jeg meget interesseret. Vi vil nemlig ikke købe en brugt bil. Du ved aldrig hvad der kommer med sådan en. Men her kunne jeg pludselig få en ny bil med tre års garanti, hvor der både var plads til børn og skiferie. Og så slog vi til, siger Jens Fisker, der ærligt indrømmer, at han er temmelig ligeglad med, hvilket mærke bilen har.

”Det interesserer mig sådan set ikke rigtig hvilket mærke det er. Det der er vigtigt er, at den opfylder mine behov. Den skal være funktionel og til at betale, og det må man i den grad sige at en Dacia Lodgy er, siger Jens Fisker.

Deres nye bil bliver husstandens 2. bil. Selv kører Jens frem og tilbage til jobbet i Billund i en almindelig personbil, mens konen Lotte nu skal til at køre Lodgy.

” Lotte arbejder i Skanderborg og bilen bliver hendes daglige transport. Det er hende, der henter og bringer børn til skole og fritidsaktiviteter og her er Dacia Lodgy perfekt, siger Jens, der bestemt ikke er alene om at købe Dacia Lodgy. Siden introduktionen af Dacia Lodgy medio april, er der solgt i alt 250 Dacia Lodgy. Et antal som adm. Direktør i Renault og Dacia i Danmark er godt tilfreds med.

” Jeg er meget tilfreds med de biler vi har solgt indtil nu. Ikke alene er Dacia et helt nyt mærke. Det bliver heller ikke solgt fra alle vores Renault forhandlere. Og så er den samlede andel af de store MPV biler faldet til under 10 procent af total markedet. Så på den baggrund er vi ovenud tilfredse, siger Henrik Bang, der venter på næste bølge af Dacia. Til august kommer der to meget populære Dacia modeller til salg i Danmark. Dacia Logan MCV – en stor og rummelig stationcar, samt prisbomben i minibilssegmentet – Dacia Sandero.

” I slutningen af august bliver modelprogrammet mere komplet og det er to meget populære modeller som vi lancerer, så vi forventer at salget bliver endnu mere tilfredsstillende”, siger direktør Henrik Bang.