Ny livsstilsbil fra Dacia

Ny livsstilsbil fra Dacia

4x4 look, stærke og økonomiske motorer, og alt det udstyr man kan proppe i en Dacia. Det er kernen i Dacia Sandero Stepway. En model, der lanceres på det danske marked den 2. november.

Det er 1½ år siden, at Dacia blev introduceret på det danske marked. Først kom den syv personers Lodgy, så fulgte minibilen Sandero, efterfulgt af stationcarversionen Logan MCV. I foråret kom den bedst sælgende Dacia til dato - den rå Dacia Duster. Nu kommer så næste skud på stammen. Dacia Sandero Stepway. En bil, der som navnet antyder, er en version af Dacia Sandero, men væsentligt bedre udstyret, har et helt anderledes look og andre motorer.

Forventningerne til Stepway modellen er store, for kigger man ud i Europa, er det langt den bedst sælgende model blandt Sandero versionerne. Og i Danmark er forventningerne ikke mindre.

”Trenden på det danske bilmarked går i øjeblikket mod de såkaldte crossover modeller. Stepway versionen er med den øgede frihøjde og  4x4 look lige i øjet. Samtidig findes der ikke andre konkurrenter, der kan matche priserne, så vi tror og håber på, at Stepway bliver en succes i Danmark”, siger pressechef Søren Hyltoft fra Dacia.

Enkelt modelprogram

Modelprogrammet for Dacia Sandero Stepway er mildest talt til at overskue.

Der findes kun et udstyrsniveau – prestige - der til gengæld er så omfattende, at det faktisk kun er muligt at købe metallak og læderkabine som ekstraudstyr. Blandt andet er integreret navigation, aircondition, baksensorer standard. Motorsiden er lige så enkel.

Ønsker man en benzinversion er det med en 90 hk turbobenzinmotor. Samme motor, som sidder i blandt andet Renault Clio og Renault Captur. Denne moderne 3 cylindrede motor kører 18.5 km på literen, og har blot en halvårlig ejerafgift på 560 kroner. Prisen er 139.990 kroner.

Kører man lidt længere end blot frem og tilbage til indkøbscentret, er der mere end god fornuft i at købe Sandero Stepway med diesel. Ikke alene kører den 25 km/l - den er også kun 5000 kroner dyrere end benzinversionen. Og det er ikke fordi, der ligger en sløv kværn under hjelmen.

Her er det nemlig en 1.5 liters diesel med 90 hk og et moment på 220 Nm. Samme motor, der sidder i blandt andet Renault Clio, Renault Captur – og faktisk samme 1.5 liters motor som Mercedes bruger i deres A og B klasse – her har den blot flere hk.  Prisen for dieselversionen er 144.990 kroner.

Hos Dacia tror man rigtig meget på dieselversionen.

“Hvis man kører 15.000 km eller derover giver dieselversionen simpelthen bedst værdi for pengene.  Ved 15.000 kilometer om året, er det allerede efter tre år en bedre forretning at køre Stepway diesel, og ved 20.000 kilometer indtræder den grænse allerede efter to år” siger Søren Hyltoft.

Dacia Sandero Stepway introduceres ved et Åbent Hus den 2. november ved landets 38 Dacia forhandlere.