Rekordår for Renault gruppen

Rekordår for Renault gruppen

2016 blev et rekordår for Renault med en vækst på 13,3 procent og i alt knap 3.2 mio solgte biler – en stigning på 374.000 solgte enheder.

Det er ikke kun i Danmark, at det går forrygende for Renault og Dacia. Det går faktisk godt over hele verden. I Danmark kravlede Renault med en markedsandel på 9.2 procent for Renault og Dacia op på en samlet 3. plads som de mest solgte biler i Denmark. Renault alene med over 19.225 solgte (inkl. varevogne) - hvilket isoleret rakte til en 4. plads og Dacia med 4692 biler. Dermed voksede Renault/Dacia for 9. år i træk i Danmark med et samlet salg lige under 24.000 biler.

På denne måde nærmer vi os her i Danmark gennemsnittet i Europa (eksklusiv Frankrig), hvor Renault gruppens markedsandel steg med 0.5 procent point, så markedsandelen i Europa nu er på 10.6 procent -  og med fremgang i alle europæiske lande. Dermed er Renault Europas næststørste mærke med i alt 1.390.280 registreringer

Når vi udelukkende kigger på personbiler steg Renault mere end noget andet mærke i Europa – I alt 0.4 procent point. Det skyldes især den succesfulde modelfornyelse, der blandt andet indeholder Talisman, Megane og senest Scenic.

Især i B - segmentet har Renault et fast greb om køberne. Clio og Captur fører begge i deres kategori med i alt 215.670 enheder.

Varevognene gjorde det også godt. Salget steg med 9,9 procent til i alt 296.187 biler og en samlet markedsandel op 14,8 procent

Efter 11 år på det europæiske marked steg Dacia salget igen og det med 10,8 procent til et rekordantal på 415.010 registreringer. Også Renaults elbiler klarede sig godt i konkurrencen – trods hårde vilkår i efterspørgslen steg denne alligevel med 11 procent med Zoe som klart bedst sælgende med 21.735 indregistrerede.

Er man franskmand, så er der Europa og så er der Frankrig – så tallene for salget er separeret. Så kigger man på Frankrig alene så opnåede Renault sit bedste år i de seneste fem år. Med en markedsandel på 22.3 procent er det Frankrigs største mærke, og Dacia har også vind i sejlene med 112.000 solgte. Det sætter Dacia en 4. plads over de bedst sælgende biler i Frankrig.

Kigger man uden for Europa steg salget 15,3 procent i et marked der generelt steg 5,2 procent og volumen steg i alle afkroge af verden.