Renault ZOE, der er Europas mest populære el-bil får ny stærkere elmotor og dermed mere overskud og køreglæde.

Renault har netop præsenteret en ny elmotor på 80 KW og Zoe er naturligt den første model hvor motoren optræder. Den stærkere motor øger køreglæden og gør bilen mere alsidig i hverdagen fordi der er mere kraft til rådighed til fx acceleration og overhalinger. Effekten øges til 110 hk og samtidig udføres et mindre face lift og teknisk opdatering af den populære ZOE.

Elmotoren hedder nu R110 og sidder i ZOE allerede fra foråret 2018. Som Europas mest solgte El-bil er der naturligt meget opmærksomhed omkring bilen og derfor kommer denne historie ud før selve Geneva Motorshow, der starter den 6. marts. Her vil man i øvrigt kunne opleve hele ZE familien fra Twizzy, ZOE over den nye Kangoo ZE til Master ZE. Men foreløbigt fokuserer vi på, at Zoe bliver en bedre bil at køre i takket være R110 el-motoren. Samtidig fås friske features såsom en ny smuk farve, mere intelligent komfort og Android Auto kompabilitet, der tilsammen gør Zoe til en bil der bliver endnu mere attraktiv i hverdagen og generelt mere fleksibel.

Selvom R110 har samme fysiske størrelse som R90 som den afløser, er der fundet 12 KW eller 16 HK mere i den nye elmotor. Det betyder overskud i kørslen og dermed en mere afslappet kørestil. R110 er f.eks. 2 sekunder hurtigere i accelerationen fra 80 km/t. til 120 km/t. end R90 – og det er noget der giver mening i trafikken og er langt bedre end forgængeren. Samtidig er motoren bedre i stand til at følge med på motorvejen hvilket også er et stort skridt frem for el-bilen. Ved lave hastigheder har man stadig de 225 Nm til rådighed fra start hvilket er perfekt til snævre manøvrer og bykørsel.

Den nye R110 motor er seneste frugt fra Renaults elektriske motorprogram. Den er et resultat af en målrettet strategi og et bevis på den erfaring og know how som Europas førende producent af el-biler har opnået. Udviklingen af R110 har også kun taget 2 år og produceres i Frankrig på Cléon fabrikken i Normandiet. Den er udviklet i et samarbejde mellem ingeniører fra Renaults Technocentre sydvenst fra Paris ogCléon. Udover at videreudvikle den imponerende energi-effektivitet fra R90 motoren, er R110 er yderligere et skridt i retning af innovation af elektriske maskiner og elektroteknik – det der reelt har betyder 12 KW mere power i den nye motor. Effekten er steget uden at øge volumen eller vægten på motoren, hvilket også er en vigtig detalje.

Med R110 består Renaults omfattende El-bilsprogram nu af – Kangoo ZE, Master ZE, Twizzy og ZOE (44KW, 57 KW, 60 KW og 80 KW). Renault leverer også elmotor til Mercedes e-Smart. R110 skal certificeres ifølge den nye globale WLTP test-standard, der siden 1. sept. 2017 har været på vej til alle modeller i Europa. WLTP erstatter NEDC certificeringen og er mere præcis og realistisk. Når det gælder el-biler er det naturligvis også relevant at oplyse relalistiske tal når det kommer til rækkevidde og derfor er WLTP en mere eksakt målestok da testmetoden er langt mere omfattende og omfatter mere realistiske test forhold. WLTP certificeringen ændrer ikke ved at rækkevidden for en Renault ZOE ved normal kørsel er 300 km.

Mere information: Kontakt pressechef Søren Ignaz på telefon 2464 3941 eller email soren.ignaz@renault.com

www.renault.dk