Sparegrisen Renault Twingo

Sparegrisen Renault Twingo

Renault Twingo har med det nye facelift gjort sig klar til den benhårde konkurrencen i det mindste segment. Med et smart nyt frontdesign og dieselmotorer, der kører hele 32 km/l. er der klø til konkurrenterne

Den nye Renault Twingo, som lanceres den 7.-8. januar ved de danske Renault forhandlere, er den første Renault, der umiskendeligt bærer Renaults nye chefdesigner Laurens van den Ackers designstil. Især fronten har fået en opstrammer af de større.

Et større og mere opretstående logo midt på fronten giver bilen et mere agressivt look og sammen med de to nye tågelygter, skiller Renault Twingo sig nu ud fra mængden af minibiler.

Banebrydende dieseløkonomi og topsikkerhed

Mens mange af konkurrenterne i segmentet har tre cylindrede motorer, holder Renault fast i de firecylindrede af slagsen. For både diesel og benzinmotorer gælder det, at de kører langt på literen og alle placerer sig i kategorien af A-mærkede biler.

Siden introduktionen  i 2007 har Renault løbende forbedret brændstoføkonomien.

Benzinversionen som vi allerede nu har på det danske marked har et forbrug på 22.2 km/l, mens dieselversionen slår alle rekorder og kører 32 km/l. Hermed er den en af de mest brændstoføkonomiske biler på markedet.

Renault Twingo kommer i den faceliftede version med seks airbags og ESC som standard. Twingo starter med en kampagnepris på 92.900 kr. for versionen med 1.2 liters motor med 75 hk.  Kigger man på den nuværende kampagnepris på 89.900 kr – uden ESC, er der faktisk tale om et prisfald på 1900 kroner i forhold til forgængeren, hvis denne skulle udstyres med ESC.

Topsælger i Frankrig og excellent rating i ADAC

Siden introduktionen i 2007 er der solgt 650.000 Twingo i 48 lande. I Frankrig er det topsællerten i segmentet med en markedsandel på over 30 procent, mens den i Europa ligger på omkring 10 procent i dets segment.

Herhjemme er salget støt og roligt gået op siden introduktionen i 2008. I 2009 blev der solgt beskedne 98 Twingo – i 2010 blev der langet 158 styks over disken, men i år slår Twingo med et salg på mere end 1000 solgte alle rekorder.

Siden introduktionen har Twingo vist sig at være en af de mest pålidelige biler. I tyske ADAC’s årlige nedbrudsstatistik har Renault Twingo siden introduktionen i 2007 opnået højeste karakter i pålidelighed – nemlig excellent.

Mange valgmuligheder

Med den faceliftede Twingo vil det være muligt at sammensætte sit design helt efter egen smag.

Blandt andet er der tilføjet nye farver både ude og inde. Fuchsia,Bermudablå og Sirius gul er blandt de nye farver det er muligt at vælge bilen i. Frit valg er der også når det gælder fælge, hvor der er i alt 24 forskellige alufælge at vælge imellem.

Desuden er det nu muligt at bestille bilen med et stoftag, ligesom det todelte glas panoramatag også er en option.

Indenfor er der nyheder, når det gælder indtræk, der er blevet væsentligt mere eksklusivt og instrumentbordet er udført i nye materialer.

En af de store nyheder er, at lydsystemet nu kan fås forberedt til at integrere sin iPhone eller iPodTouch. Dette betyder også, at man i sin Twingo nukanfå GPS navigation via en app udviklet af Renault specielt til den faceliftede Twingo.

Et hastigt voksende marked for biler i det lille segment:

Siden den første Twingo blev introduceret tilbage i 1993 er der sket ting og sager. Antallet af biler i det mindste segment er mere end fordoblet. Dengang var der ni bilmærker, der havde biler i det mindste segment ( 12 modeller) I dag har 15 producenter biler i det mindste segment ( 26 modeller )