Take it Twizy

Take it Twizy

Den ligner ingen anden bil, kører som ingen anden bil og koster mindre end alle andre biler. Den to -personers elbil Renault Twizy er med andre ord helt sin egen og sprudler af køreglæde. Så hvis el-biler er noget fanden har skabt, så var han i rigtig godt humør, da han skabte Twizy.

Hvordan forener man scooterens hurtighed og fleksibilitet med bilens sikkerhed og behovet for miljørigtig transport ? Enkelt – man bygger en Twizy. Renaults svar på en helt ny type elbil, der ikke fylder meget mere end en scooter, har plads til to, men har fire hjul, rat, fire skivebremser, sikkerhedsseler og airbag til føreren. Og så kører den på ren el. Med en pris på omkring 60.000 kroner og leje af batteri for omkring 300 kr. om måneden er man sikret billig, sikker og miljøvenlig kørsel.

Renault Twizy er en ud af fire elbiler fra Renault og mens den første - luksusbilen Renault Fluence Z.E. -er en fuldgyldig erstatning for den traditionelle bil og varevognen Renault Kangoo  Z.E. erstatter osende dieselbiler og er skræddersyet til miljøvenlig kørsel i byen, så er Renault Twizy en helt ny og anderledes måde at tænke transport.

Lad den op i stikkontakten

Twizy har plads til to personer og er udstyret med et fast batteri, der gør at den kan køre op til 100 km på en opladning. Og glem alt om ladestandere og skiftestationer. I en Twizy er alt såre simpelt. Man oplader sin Twizy i en helt almindelig stikkontakt med det kabel der medfølger bilen og som rækker op til fire meter.

Er Twizy helt flad tager det 3½ time at lade den op igen og så er man klar til endnu omkring 100 km. Og det foregår i øvrigt i temmelig raskt tempo. Tophastigheden er 80 km/t, men på den netop overståede testkørsel i Spanien for danske og  internationale journalister, berettede flere om tophastighed på 90 km/t.

Hurtigere end en motorcykel

Men tophastigheden er faktisk det mindst vigtige, for Twizy er for alvor på hjemmebane i bymæssig bebyggelse. Her er den ganske enkelt almindelige biler overlegen. I områder hvor hastigheden sjældent overstiger 50 km/t, er Twizy med sin vægt på blot 450 kilo hurtigere fra lyskrydset end alle andre. Faktisk accelererer den hurtigere end en 125 ccm motorcykel på de første 50 meter.

Som med alt genialt så ser det ofte meget simpelt ud – og sådan er det også med Twizy. Bag køretøjet står eksperterne i Renault Sport Technologies, der har frembragt sportsvogne som Renault Megane RS og har fingrene godt nede i Formel 1. Og de har med Twizy skabt netop det, der kendetegner sportsvogne. De er sikre, de er hurtige og så er de rigtig underholdene.

Sikkerhed i højsædet

Sikkerheden i Twizy er i top. Bilen er bygget op omkring et æggeformet ”bur”, der sikre føreren maksimalt i tilfælde af kollision. Og Twizy er testet flere gange med 50 km/t i frontal kollision og bilen forblev helt intakt. Er uheldet ude er Twizy også udstyret med airbag, så man har betydelig bedre sikkerhed for både fører og passager end på et tohjulet køretøj.

Bag rattet af Twizy har man udsigt gennem den opvarmede forrude, der forhindre dug på kolde dage og tre knapper udgør gearstangen. Der er et freadgående gear, et bakgear og en knap til frigear. Nemmere bliver det ikke. På instrumentbordet kan man holde øje med hastigheden, rækkevidden og hvor meget strøm, der er tilbage på batteriet. Og modsat en scooter et det muligt at tilslutte sin telefon så man kan samtale under kørslen og højtalere sikrer, at man også kan få musik mens man kører.

Parkering uden problemer

Twizy fåes med smarte saksedøre, der åbner op og frem så man kan parkere og stige ud selv på de snævreste parkeringspladser. Og de skal være snævre, for at der ikke er plads til en Twzy. Den er kun 2.33 meter lang, har en akselafstand på 1.6 meter og er blot 1.2 meter bred.

Men ikke alene er Twizy sjov og sikker. Den er også meget billig at holde kørende. Med et syv kilowatt batteri og en pris på omkring to kroner pr. kilowatt time, koster det blot 15 kroner at få 100 kilometers kørsel.

Twizy kommer til Danmark i foråret 2013 så det er lidt af et påskeæg Renault tilbyder de der ikke er bange for at blive lagt mærke til og som er ude efter en oplevelse af de helt specielle.