KEA indgår aftale med RIB og bygger et virtuelt VDC lab

Pressemeddelelse   •   Jan 06, 2017 12:19 CET

RIB iTWO

KEA bygger et nyt virtuelt VDC lab og bruger RIB’s banebrydende iTWO-software som platform. Med iTWO kan man simulere og estimere et byggeprojekt virtuelt i 5D, inden det udføres fysisk på byggepladsen.

Det er muligt at simulere forskellige designvarianter, kalkulationsprocesser og udførelsesvarianter samt nøje følge, styre og minimere risikoprofilen gennem til- og fravalg af varianter – alt dette virtuelt inden der bygges. Resultatet er forbedret kvalitet og omkostningseffektivitet i alle faser af projektet.

“Byggebranchen bliver fortsat mere digital og etableringen af det nye VDC lab sker derfor som en helt naturlig udvikling heraf. Vores bygningskonstruktør-uddannelse er kendetegnet ved at være meget digital, og vi vil gerne sikre os, at de studerende tilegner sig nyeste viden inden for digitalt byggeri. VDC lab’et skal danne grobund for, at de studerende taler samme sprog som branchen – både når de skal i praktik, og selvfølgelig også når de er færdiguddannede bygningskonstruktører. Hos KEA arbejder vi altid målrettet på at være på forkant med udviklingen og ruste de studerende bedst muligt, hvilket vi prøver at opnå med samarbejdet med RIB”, udtaler Henriette Hall-Andersen, Programchef hos KEA.

Det er primært KEA’s ca. 1000 bygningskonstruktør-studerende, som skal følge det VDC-relaterede undervisningsforløb. Efter planen bliver de første studerende introduceret til VDC lab’et i undervisningen i 2. halvår af 2017.

“Det er væsentligt, at hele branchen arbejder sammen om at uddanne fremtidens byggebranche med VDC-kompetencer – og det er derfor fantastisk, at KEA går forrest. Vi ser frem til at implementere VDC-lab’et hos KEA og klæde dem på til at uddanne de studerende til virtuelt byggeri”, udtaler Søren Simonsen, Business Development Manager hos RIB.

RIB koncernen er en innovativ leverandør til den globale byggebranche. Virksomheden skaber, udvikler og tilbyder Project Management og VDC løsninger til bygge- og anlægsprojekter i forskellige sektorer over hele verden. RIB’s iTWO løsning er verdens første Cloud-/licensbaserede Big Data 5D BIM enterprise løsning til byggeriet, industrien, developers og investorer.

Siden RIB Software AG blev oprettet i 1961, har virksomheden været pioner for innovation i byggeriet og introduceret nytænkning, nye arbejdsmetoder og ny teknologi, der øger effektiviteten af byggeriets processer. Målet er at transformere byggebranchen til det 21. århundredes mest avancerede og digitaliserede branche.

RIB har hovedkvarter i Stuttgart, Tyskland, og har siden 2011 været noteret på børsen i Frankfurt. Med omkring 700 medarbejdere i over 30 kontorer over hele verden servicerer RIB 100.000 kunder, herunder entreprenører, developers, bygherrer, investorer og regeringer, på områderne byggeri og anlæg, i EPC sektoren mv.

I Danmark er RIB koncernen repræsenteret af RIB A/S (tidligere Byggeweb A/S), hvis 37 medarbejdere servicerer kunder i Danmark, Grønland og Færøerne fra hovedkontoret i København og lokalt i Jylland og på Fyn.