MADONNA LÆGGER UD I EFTERÅRETS 'ROCKGIGANTER OG MIKROBRYG'

Forårets succes-serie 'Rockgiganter og Mikrobryg' på RAGNAROCK fortsætter i efteråret med fire nye rockgiganter på programmet, og nogle af landets bedste og mest vidende fortællere til at udfolde deres historie. Nysgerrige musikelskere kan glæde sig til fortællingerne om Led Zeppelin, Nirvana, Elvis - og allerførst den 12. september: Madonna.

Det kommer til at gå lige i mellemgulvet, når højttalerne på RAGNAROCKs eventscene igen slipper kræfterne løs og lader den buldrende, bankende musikhistorie fylde rummet. Efter stort set udsolgte huse ved forårets fem foregående arrangementer i serien 'Rockgiganter og Mikrobryg', ser museet RAGNAROCK frem til at kunne skrue op for efterårets fire nye 'giganter'.

Også i den kommende stribe af  'Rockgiganter og Mikrobryg' vil nogle af Danmarks mest vidende eksperter fortælle sig gennem rockhistorien i ord, billeder og musik, med afsæt i de største navne – og med volumenknappen vredet godt rundt. Alt sammen servereret med et godt glas mikrobryg fra det ultralokale 'Mikrobryggeriet Musicon'.

Onsdag 12. september kl. 19 lægger forfatter og musiker Klaus Lynggaard ud med fortællingen om ingen ringere end Madonna:

Madonna – en ener

Da en sanger med det provokerende navn Madonna i sommeren 1983 udsendte et dance-orienteret album, der blot bar hendes navn, forventede de færreste, at hun 35 år senere ikke blot stadig ville være musikaktiv, men nærmest et ikon kloden over. Så berømt endda, at hendes berømmelse i udstrakt grad overskygger det, den hviler på, nemlig musikken.

Madonnas vej til stjernerne skete med raketfart. Hits som ”Like a Virgin” (1984) og ”Material Girl” (1985) var som skabt til de musikvideoer, der vistes i døgndrift på den da nye musikkanal, MTV, og gjorde hende til superstjerne, hvis eneste seriøse konkurrenter i 1980'erne var Prince og Michael Jackson.

At Madonna som få har formået at fylde dansegulvet årti efter årti, er i sig selv en bedrift, men det samme gælder i høj grad også hendes suveræne evne til at manipulere såvel medierne som offentligheden med sin musik, sine videoer, sin publicity og sin seksualitet. I processen blev hun den første kvindelige popstjerne, der havde total kontrol over såvel sin musik som sit image.

Og selvom hun givetvis er mest berømt for sin alenlange stribe hits, har hun også formået at gøre sig gældende som en seriøs albumkunstner, der insisterer på, at dansemusik kan være både udfordrende og flerdimensionel. Ved konstant at søge samarbejde med tidens hotteste producere og sangskrivere har hun tilmed konsekvent magtet at lyde nutidig uden at sætte sin identitet overstyr.

Madonna er i sandhed en ener.

Over halvdelen af billetterne er allerede solgt til Madonna-arrangementet, så man skal ikke tøve for længe med at klikke forbi billetto.dk, hvis man gerne vil sikre sig en billet.

Resten af årets Rockgiganter

Programmet for de øvrige 'Rockgiganter og mikrobryg' ser således ud:

10. oktober: Nirvana v. Anders Bøtter
14. november: Led Zeppelin v. Jørgen Angel