RAGNAROCK LÆGGER UD MED REKORDSÆLGENDE GASOLIN'-FILM

Perspektiv, leg og fællesskab – det er nogle af nøgleordene bag første del af arrangementsrækken, som RAGNAROCK nu kan præsentere i forbindelse med særudstillingen ’Så kom med mig! – Gasolin’ 1969-78’. Museet slår dørene op til det første arrangement otte dage efter udstillingsåbningen, når Anders Østergaard fredag den 20. september præsenterer sin succesfulde Gasolin’-dokumentarfilm fra 2006.

38.000 solgte biografbilletter alene på premiereweekenden og masser af anmelderroser – Anders Østergaards dokumentar om Gasolin’ fik en flot modtagelse, da den ramte det danske publikum i 2006 og slog stribevis af publikumrekorder. Filmen er et portræt af et ualmindeligt sammenspist og ambitiøst orkester, der i ni år på trods af daglige konflikter, tilbragte næsten alle døgnets vågne timer i hinandens selskab.

Nu bliver der igen mulighed for at opleve filmen på et stort lærred og ovenikøbet diskutere den med instruktøren selv, når RAGNAROCK inviterer til det første af en lang stribe Gasolin’-arrangementer. Hvis man vil gøre en hel aften ud af det, kan man ovenikøbet udvide pakken med både en ”bag om”-rundvisning i udstillingen og fællesspisning hos Café Ragnarock by Freunde.

Læs mere om arrangementet med Anders Østergaards Gasolin'-film her.

Mange veje ind i Gasolin's univers

Men efterårets event-program byder også på mange andre Gasolin'-tilbud'. Både de, der er gamle nok til at "have været der" og helt nye musiklyttere vil kunne finde en måde at blive "tanket op" blandt de mange arrangementer - og måske finde brikker til svaret på, hvorfor bandet kom til at betyde så meget for så mange.

Foreløbig ligger programmet klar frem til nytår. Ud over filmvisningen Anders Østergaards Gasolin'-film byder det på følgende arrangementer:

Vinylbingo med et strejf af Gasolin’

Vinylbingo er en elsket kending på RAGNAROCK – og denne gang bliver det naturligvis med et strejf af Gasolin’. Onsdag den 2. oktober byder RAGNAROCK og Roskilde Bibliotekerne indenfor til en aften, hvor der skal hygges i bedste quizstil. Kategorierne vil som altid sikre, at den brede musikparatviden bliver testet, og derudover har der sneget sig en ekstra bunke Gasolin’-spørgsmål ind.

Læs mere om Vinylbingo med et strejf af Gasolin’ her.

Efterårsferie for alle aldre

I efterårsferien er der arrangementer for både børn og voksne og alle derimellem:

Fra d. 14.-18. oktober er der, med arrangementerne under overskriften ”Gasolin’ til mig og mine venner”, fokus på det yngste publikum og deres familier. Der bydes her på en daglig familierundvisning i udstillingen, hvor både børn og voksne får en levende fortælling om hele Danmarks rockband. Derefter er der mulighed for at bruge nogle kreative timer i værkstedet, hvor man kan dekorere sit helt eget Gasolin’ merchandise.

Læs mere om ”Gasolin’ til mig og mine venner” her.

Onsdag den 16. oktober tændes der op i lejrbålet i RAGNAROCKs gårdhave, og med hjælp fra guitarklang, vil der ved mørkets frembrud blive sunget med på alle Gasolins hits rundt om bålet, mens der ristes en skumfidus eller to.

Læs mere om Fællessang om lejrbålet her.

Foredrag med Rabalder-bajer

RAGNAROCKs foredragsrække ”Rockgiganter og Mikrobryg” har med stor succes gennem de seneste par år samlet mennesker til et par underholdende og indsigtsfulde timer om et bestemt band, serveret med en dåse Gasolin’-bryg fra Musicons eget ultra lokale og super ambitiøse mikrobryggeri.

Onsdag den 27. november bliver omdrejningspunktet naturligvis det første danske rockband med bred folkelig appeal – nemlig Gasolin’. Thomas Ulrik Larsen tager publikum med på en tidsrejse tilbage til Christianshavn, hvor Gasolin’ startede som et ”miljøband” i den københavnske undergrund, frem til de sluttede af med et brag i 1978 som Danmarks største rockband. Thomas Ulrik Larsen beretter i fortælling og sange om bandet, der kombinerede højskolesangbogen med Jimi Hendrix og satte nye standarder for rocksangskrivning, idoldyrkelse og pladesalg i 1970’ernes Danmark.

Læs mere om Rockgiganter og Mikrobryg om Gasolin’ her.

Gratis rundvisninger første søndag i måneden

Et fast element i arrangementsrækken er desuden de månedlige gratis rundvisninger i udstillingen. De foregår den første søndag i hver måned.

Læs mere om de gratis omvisninger her.

Stort Gasolin’-arrangement og Rabalder Talks i 2020

Anden del af arrangementsprogrammet vil blive offentliggjort senere på efteråret, men allerede nu kan vi love, at vi den 14. marts sætter hele RAGNAROCK på den anden ende med et stort Gasolin'-arrangement med både talks, debatter og koncerter. Arrangementet, som afholdes i samarbejde med spillestedet Gimle, uddyber og nuancerer fortællingen om Gasolin' med både ord og musikoplevelser.

Et andet af forårsprogrammets tilbud bliver serien Rabalder Talks, hvor fx producere, musikere, musikeksperter, kulturdebattører og kunstnere mødes for at debattere Gasolin' og trække perspektiver til nutiden.

Lige som i efterårets program vil der også i løbet af forårsprogrammet være mulighed for at mødes om at synge Gasolin’s sange sammen.

Alt dette og meget mere, kan opleves på RAGNAROCK fra januar 2020.

Der kan læses meget mere om alle arrangementerne på museumragnarock.dk

Til arrangementer, der kræver billetter, kan billetter købes på billetto.dk eller i RAGNAROCKs museumsbutik.

Læs pressemeddelelsen om særudstillingen ’Så kom med mig! – Gasolin’ 1969-78’ her.

• dokumentarfilm
  • arrangement