VIND I SEJLENE - SOMMERFLID I FIN FORM

Efter en tur på værft i vinter er træskibet Sommerflid igen i sit rette element - på Roskilde Fjord. Det gamle skib er en del af museumskoncernen ROMU's samling og vedligeholdes og sejles af frivillige.

I sommerhalvåret kan befolkningen langs Roskilde Fjord ofte nyde synet af gamle, traditionelle træskibe, der fylder både fjord og havne med historie som et minde om den tid, hvor fjorden blev brugt til erhvervsfiskeri. Et af skibene er Sommerflid, som til daglig ligger til kaj i Kignæs Havn. Hver onsdag aften lægger hun dog fra kaj og sejler i vandet ud for Frederikssund, hvor man kan genkende skibet på det store røde sejl.

Hen over vinteren har Sommeflid været igennem en større reparation på Holbæk Skibsværft, hvor blandt andet en del af dækket og et par af ruftagene (tagene på de små ’kahytter’, der rager op over dækket) er blevet skiftet. Sommerflid er derfor i fin form til endnu en sæson på fjorden, - og for de interesserede er der mulighed for at engagere sig i arbejdet med at vedligeholde og sejle et af fjordens gamle, historiske skibe.

Levende kulturarv kræver vedligeholdelse og fællesskab

Sommerflid er en del af museumskoncernen ROMUs samling, og gennem året vedligeholdes og sejles Sommerflid af et lokalt skibslaug, bestående af frivillige, som på den måde sørger for at kulturarven gøres levende, og at befolkningen omkring fjorden får et indblik i den gamle fiskertradition. Skibslauget er altid åbne for nye frivillige, både med og uden erfaring for området, men med lyst til at blive en del af fællesskabet omkring Sommerflid og med mod på at løse praktiske vedligeholdelsesopgaver og tage en sejltur en lun sommeraften på fjorden.

Et skib med historie

Da sommerflid blev bygget på Frederikssund Skibsværft i 1915, var der flere steder langs kysten lå små og store skibsværfter, som byggede træskibene, så de passede lige præcis til fjordens dybder og de fangtsmuligheder, som var der. Den tid er stort set forbi, men flere af de historiske træskibe er heldigvis bevaret. Sommerflid er en af de største med sine knap 9 meter i længden. Da den blev bygget var den områdets første og største fiskerfartøj med motor.

Renovering med støtte

Vinterens renovering af Sommerflid er udført med støtte fra Kong Frederiks d. VII’s stiftelse i Jægerspris, Velux Fonden, Nordea fonden og Augustinus Fonden, og derudover har Skibsbevaringsfonden støttet renoveringen.

Lyst til at blive frivillig eller bare høre mere

Skulle man have lyst til at se nærmere på Sommerflid, kan man tage forbi havnen i Frederikssund i sommerhalvåret og få en snak med bådelauget, som mødes hver onsdag aften. Man kan også kontakte formanden for bådelauget John Würfel, johnw@youmail.dk eller vicedirektør ROMU, Iben Bækkelund Jagd på ibenjagd@romu.dk. Man kan også komme forbi Kignæs Havn d. 8. juni, hvor Sommerflid er en del af arrangementet Havnens Dag.

• holbæk skibsværft
  • skibslaug