Test af kabelfastholdelse. Dokumentation for trækaflastning og fastholdelsesegenskaber

Pressemeddelelse   •   Mar 08, 2018 08:00 CET

I Roxtec International AB tester vi gennemføringernes evne til, at modstå trækpåvirkninger for at sikre maksimal sikkerhed. Standardkrav til fastholdelse af kabler eller rør kan indeholde beskrivelser af evne til kabelfastholdelse, aflastning, forankring eller trækmodstand, og de kan variere afhængig af anvendelse og kabeltype.

Specifikke krav

Special-indretninger kan være omfattet af særlige krav, der ikke findes beskrevet i koder eller standarder. Det kan f.eks. gælde for hængende kabler i tårne eller tunge kabler med ekspansionssløjfer, der medfører belastning på tætninger.

Kablets konstruktion har stor betydning for trykbelastede kabelgennemføringssystemer. Materialevalg og udformning af kablets yderste beskyttelseslag påvirker friktionsegenskaberne, og kablelstivheden påvirker kablets evne til at overføre trykkræfter. Se videoen her

Dokumentation af ydeevne

Træktestene har til formål at bedømme trækstyrken og at dokumentere tætningssystemets ydeevne, når det udsættes for en ydre påvirkning.

Her er nogle af de almindelige standarder, krav og øvrige resultater fra tests af Roxtecs produkter.

Certificerede angivelser

• ATEX/IECEx (IEC 60079-0). Trykkabler og kabelgennemføringer skal forhindre glidning ved 25 % af en kraft på 20 x kablets ydre diameter i mm, udtrykt i newton. Testmetode: Statisk belastning i 6 timer efter iht. ældningsprocedure. Krav <6 mm glidning.>
  • Nordamerikansk Standard for lednings-, rør- og kabelfittings (UL514B/CSA 22.2 No. 18.3-12, (-04)). Testmetode: Statisk belastning i 5 min. Krav <3.2 mm glidning.>

Vil du vide mere eller har du spørgsmål til ovennvænte - venligst kontakt Roxtec Denmark ApS på +45 4918 4747