Nationen i skyen

Debatindlæg af Anders Feddersen, adm. direktør, SAP Danmark om at vi som nation skal belave os på et digitalt liv i skyen. Det er reel og afgørende innovation, som Danmark skal udvikle både i det offentlige og i det private.

Konsulenthuse, forskere og guruer fra det internationale erhvervsliv er ikke meget i tvivl. Der går ikke en dag, hvor man ikke kan læse om den virkeligt revolutionerende kraft i kombinationen af digitalisering og globalisering. Børsen kører eksempelvis relevante temaer om digitale rebeller og Danmark forfra. Senest har jeg set velargumenterede synspunkter for, at den klassiske vestlige koncern er en truet dyreart, og at fag-professionerne står for fald. Sandt er det jo i hvert fald, at blandt verdens allerstørste virksomheder finder man mange unge tech-giganter, mens nogle af fortidens mastodonter nu kun er en skygge af sig selv langt uden for top 1000. Selv kommer jeg fra en virksomhed, hvor topchefen dagligt messer mantraet: ”Disrupt or be disrupted”. Spørgsmålet er, hvad det betyder for Danmark. Jeg forsøger mig her med et par mulige mellemregninger i det nationale regnestykke.

Digitaliseringen er ved en helt afgørende milepæl. Der sker meget store ting på aksen mellem enorm kompleksitet og den legende lette simplificering. Enorme datamængder og transaktioner samles i store datacentre, og hver enkelt af os bidrager fra vores computere og telefoner. Apps med et logisk formål får hurtig global udbredelse og ændrer hele brancher på rekordtid. Det er nemt, smalt og praktisk, fordi data er derude, og kompleksiteten er flyttet ind i skyen og derfor delvist elimineret som en barriere.

Både virksomheder og offentlige myndigheder kommer til at forholde sig til denne udvikling. Lad mig starte i den offentlige sektor. Hvor logisk er det lige at 98 danske kommuner hver især driver deres sæt af it-installation, it-services og køb af it-ydelser? Eller regionerne? Opgaverne er jo reelt meget ens, og lovgivningens krav til funktionalitet er den samme. 800.000 offentligt ansatte skal lave eksempelvis rejseafregning, have kørepenge og godtgørelser efter nogle statslige regler. Det administrerer vi så i tusindvis af adskilte lønbogholderier for hver enkelt institution.Hvorfor ikke samle den funktionalitet ét sted? Det er klart, at der er meget politik og mange interesser, som jeg træder over tæerne med denne replik. Men vi skal som nation nok til at tænke mere ”ud af boksen”, som det hedder på nudansk.

Den private sektor har præcis de samme udfordringer. Globalt set er danske aktører meget små aktører. Som dog - eksempelvis i bank-sektoren - er it-mæssigt samlet i en håndfuld datacentre. Men selv her sniger meningsløsheden sig ind. Vi har måske 5000 mennesker, der laver banksystemer, men de er spredt med 1000 personer i hvert center, som laver cirka de samme kernesystemer. Og banker konkurrerer ikke på kernesystemer. De konkurrerer på at bruge data om dig og mig og deres produkter på en hurtig og intelligent måde – og på at være reelt kundeorienterede. Vi taler også om danske klynger af virksomheder inden for eksempelvis klima, energi og sundhed. Men hvor gode er de reelt til at arbejde tæt sammen, udveksle visioner og udvikle morgendagens killer-app i deres nuværende og kommende øko-systemer?

Vi har ellers stærke danske traditioner at bygge på med for eksempel dankortet, CPR-nummeret og i sin tid andelsbevægelsen. En kollektiv tanke om en fælles infrastruktur. En grad af fællesskab om løsninger på fælles problemstillinger. Den tradition tilbyder måske også nogle af svarene på den digitale udfordring, og den er stor og global og som sådan også en udfordring til Danmarks konkurrenceevne. Synergien kan facilitere en simplificering, og den kan føre til national konkurrenceevne. For mig er det ikke en fiks ide eller et slag i luften. Jeg tror, at vi også som nation skal belave os på et digitalt liv i skyen. Og det er langt mere vidtrækkende end god projektledelse i det nye it-projekt. Det er reel og afgørende innovation, som vi skal udvikle. Og vi har altså gode kort på hånden!

• Data, Telekommunikation, IT

• kompleksitet
  • simplificering
  • disruption