Ny SAP undersøgelse viser, hvad indkøbere vil have: Tillid

En verdensomspændende undersøgelse gennemført af researchvirksomheden Loudhouse og SAP viser, at personlig interaktion betyder mest, når virksomheders indkøbere skal træffe den afgørende beslutning om, hvor vidt man skal købe – eller ikke købe. Hele 54 % af indkøberne forklarer, at kontakten ansigt til ansigt er deres foretrukne kommunikationskanal, når der skal træffes en afgørende beslutning. Kun 34 % ønsker at træffe beslutningen over telefonen, mens 23 % træffer beslutningen gennem leverandørens hjemmeside.

Samtidig viser undersøgelsen, at personligt engagement fra virksomhederne er afgørende for at få oparbejdet tillid hos kunderne. Ved at hjælpe indkøberne til at forstå, hvordan et produkt kan passe ind i deres dagligdag i deres organisation, kan virksomheder få kunderne til at føle sig sikre og dermed formindske risikoen. Dette understreges blot ved, at 88 % af deltagerne i undersøgelsen svarer, at de baserer deres beslutning om at købe på deres tillid til leverandøren, den flid som leverandøren udviser, og den vejledning, de modtager fra leverandøren.

Daniel Prytz, Nordic Head of Customer Engagement and Commerce hos SAP, udtaler, “Det faktum, at den laveste customer experience rating gives til de nordiske lande, bør være en øjenåbner for mange leverandører. Selvom virksomhedskulturen i mange nordiske virksomheder er kendetegnet ved, at man er autentisk og effektiv, så er det den personlige og vedkommende kundeoplevelse via flere kanaler, som lader til at være det største enkeltstående element, der ikke er til stede i kundetilfredsheden”.

For at gøre leverandører bedre i stand til at leve op til moderne kunders forventninger har SAP derfor udviklet et gratis onlineværktøj, som giver den enkelte virksomhed personlige anbefalinger til, hvordan investeringerne bør målrettes. ”The Marketing Gap Analysis Tool”, som værktøjet kaldes, er udviklet i samarbejde med Raab Associates, Inc. og analyserer den enkelte virksomheds grundlæggende marketingteknologi. Samtidig kan værktøjet komme med direkte anbefalinger til, hvordan en virksomhed kan forbedre deres marketingsystemer, og hvordan virksomheden kan implementere de bedste løsninger.

”Som enhver god konsulent er vi startet ud med at spørge leverandørerne om, hvilken type programmer de vil have og hvordan deres nuværende systemer ser ud. Baseret på disse data kan værktøjet nu definere den ydeevne der kræves for at køre et givent program, sammenlægge samme ydeevne til et samlet sæt krav og sammenligne kravene med den eksisterende ydeevne, som resulterer i en analyse, som viser de nuværende mangler. Denne proces giver et kvalificeret udgangspunkt for internt at kunne diskutere de strategiske ændringer, som bør gennemføres, og hvordan ændringerne kan implementeres”, udtaler David Raab, Direktør i Raab Associates, Inc. om det nyudviklede analyseværktøj.

For yderligere information kontakt:

SAP PR Manager, Nordic & Baltic region: Cathrine Thaning, +47 67529458, Cathrine.thaning@sap.com

Rostra Kommunikation, Christoffer Hovaldt, +45 26705282, ch@rostrapr.com

Fakta om undersøgelsen:

Om deltagerne: Undersøgelsen er foretaget blandt 1.200 deltagere bestående af seniormedarbejdere med ansvar for indkøb i organisationer af alle størrelser på tværs forskellige industrier i USA, Storbritannien, Frankrig, Australien, Indien, Brasilien, Mexico, Italien, Holland og de Skandinaviske lande.Udvalgte resultater:

Interaktion som foregår ansigt til ansigt er altafgørende for deltagerne i undersøgelsen i den afsluttende købsproces – 60 % svarer således, at kommunikation ansigt til ansigt er afgørende for deres endelige købsbeslutning, mens 43 % svarer, at de benytter den direkte kommunikation til at udvælge leverandører.

Teknologi er stadig vigtigst i forhold til indledende research: 75 % af deltagerne bruger internetsøgninger til at finde leverandører, mens 73 % benytter sig af leverandørernes websites og 71 % undersøger leverandørerne gennem sociale medier og blogs.

Tillid er den vigtigste faktor når der skal handles gennem leverandører, men 60 % af de adspurgte svarer samtidig, at de er mindre tolerante over for og stoler mindre på salgspersonale generelt.

Fakta om “The Marketing Gap Analysis Tool”

Det interaktive værktøj stiller en række spørgsmål om organisationens profil, marketingprogrammer, nuværende systemer og processer. Platformen evaluerer herefter informationerne og kommer med en analyse af organisationens grundlæggende marketingteknologi. Samtidig kommer værktøjet også med anbefalinger til nye strategier til at forbedre organisationens marketingsystemer. Anbefalingerne fra The Marketing Gap Analysis Tool inkluderer: Strategier omkring overvejelser vedr. general arkitektur som f.eks. integreret suite, delt kundedataplatform eller applikationsbaserede, industrispecifikke problemer som f.eks. omhandler overvejelser vedr. reguleringer, samt identificering af mangler i specifikke marketingsystemer. Læs mere om The Marketing Gap Analysis Tool på www.marketingtechgap.com, eller se David Raabs seneste webinar “Building a Solid Marketing Technology Foundation.”

• Data, Telekommunikation, IT

• customer engagement
  • david raab
  • daniel prytz