Sikrere kontaktsport med intelligent tandbeskytter

Pressemeddelelse   •   Sep 18, 2019 08:30 CEST

Sikrere kontaktsport med intelligent tandbeskytter PROTECHT

Nyt sportssoftware udviklet af SAP i samarbejde med Keytree og Sports & Wellbeing Analytics skal gøre kontaktsport mere sikker. Den nyudviklede PROTECHT-løsning, en intelligent gummi tandbeskytter, bruges i dag i rugby men har potentiale til også at gøre f.eks. ishockey og boksning til en sikre sport.

I Storbritannien har Osprey Rugby Club testet løsningen de sidste 12 måneder og nu bruger klubbens trænere og fysioterapeuter den indsamlede data til hurtigt at identificere eventuelle hovedskader hos deres spillere.

Risikoen for hjerneskade og andre hjerne-og hovedskader har længe været et problem indenfor kontaktsport som rugby, fodbold og ishockey. Tidligere kunne skaderne ikke identificeres, spores og overvåges effektivt, men i dag kan sportshold tage teknologi til hjælp for at udgå de ofte usynlige hovedskader.

IoT tandbeskytter giver analysedata

Hovedformålet med den nye PROTECHT-dataplatform er at forebygge og overvåge skader og den kombinerer tandbeskyttelse med SAP HANA dataanalyse via IoT teknologi.

Studier viser at næste 50% af alle hjernerystelser ikke opdages og at det bare er 5% af skaderne der medfører bevidstløshed. Et bedre kontrolsystem af hovedskader er derfor afgørende for spillernes helbred og velbefindende.

En spiller er ofte usikker på om han eller hun skal fortælle om et slag eller en formodet skade eller ej, hvilket ofte betyder til at spillerne ikke selv indrapporterer disse episoder. Samtidig bliver kvæstelser i hoved, ansigt og nakke mere udbredte og det mindsker ungdomsspilleres (og deres forældres) lyst til kontaktsport af frygt for alvorlige skader.

PROTECHT-løsningen vil hjælpe spillerne med at føle sige mere trygge når de udøver deres sport. Løsningen vil også blive brugt til at forstå de almindelige fysiske belastninger hos sportsfolkene. På denne måde øges sikkerheden både under træning og kamp samtidig med at man undgår skader. De indsamlede data giver trænerne mulighed for at træffe databaserede beslutninger, så spillerne undgår hovedskader men samtidig spiller så effektivt som muligt.

I Storbritannien er det mandlige rugby-spillere som rammes af flest hjerneskader og her kommer den intelligente tandbeskytter i brug først. På sigt vil SAP-løsningen kunne tilpasses andre typer af kontaktsport som f.eks. fodbold, ishockey, amerikansk fodbold, hockey og boksning.

Se video (3 min.) om PROTECHT IoT tandbeskytteren her:

SAP er verdens førende leverandør af intelligente ERP-løsninger til den nye oplevelsesøkonomi. SAPs forretningssoftware hjælper virksomheder af alle størrelser og fra alle brancher med at køre bedst muligt: 77% af al verdens transaktionsomsætning rører et SAP system. Vores maskinlæring (ML), tingenes internet (IoT) og avancerede dataanalytiske teknologier hjælper vores kunder med at blive intelligente virksomheder. SAP gør mennesker og organisationer bedre i stand til at samarbejde og benytte dyb forretningsmæssig indsigt mere effektivt så forspringet til konkurrenterne bevares. Vi forenkler teknologi for virksomheder, så de kan forbruge vores software som de vil – uden afbrydelse. Vores væg-til-væg portefølje af applikationer og tjenester gør det muligt for mere end 437.000 private og offentlige kunder at drive en rentabel forretning, tilpasse sig løbende og gøre en forskel. Med et globalt netværk af kunder, partnere, medarbejdere og ledende eksperter hjælper SAP verden med at køre bedre og forbedre folks liv. For mere information, besøg www.sap.com/denmark.

Kommentarer (0)

Kommentar

Ved at indsende kommentaren accepterer du, at dine personoplysninger behandles i overensstemmelse med Mynewsdesks privatlivspolitik.