2011 blev et fremgangsrigt år for Scandic Hotels

Pressemeddelelse   •   Mar 20, 2012 00:00 CET

Scandic Hotels Holding AB øgede sine indtægter og forbedrede sit driftsresultat i 2011. I løbet af året blev der åbnet otte nye hoteller samt gennemført omfattende og vellykkede satsninger på klimafremmende foranstaltninger.

I 2011 steg indtægterne for Scandic Hotels Holding AB med 11,7 % til 842,6 (754,3) millioner euro. Trods satsninger på nye hoteller, som belastede overskudsgraden, øgedes denne (EBITDA) fra 8,2 til 8,7 procent, svarende til 72,9 (61,8) millioner euro.

– Vi har investeret kraftigt i storbyområder som Stockholm og Oslo i 2011, og også den nye satsning i Berlin i 2010 har bidraget til resultatet. Takket være disse nye hoteller har Scandic fået fat i nye kundesegmenter i overensstemmelse med vores målsætning. I 2012 fortsætter vi vores investeringer, idet vi opgraderer vores hoteller beliggende ved indfaldsvejene, siger Anders Ehrling, koncernchef hos Scandic.

Scandic driver i dag 153 hoteller i ni lande. I 2011 åbnede man otte nye hoteller med tilsammen 1.544 værelser. Samtidig steg indtægterne pr. værelse til rådighed (RevPAR) med 7,4 %. Endvidere påbegyndtes i 2011 to hotelprojekter med i alt 439 værelser.

Scandics langsigtede satsninger på miljø- og klimafremmende foranstaltninger fortsatte i 2011. I årets løb reduceredes fossilt CO2-udslip med hele 39 %. Samtlige Scandic-hoteller i Norden anvender nu elektricitet fra vind- eller vandkraft. I 2011 fik Scandic tildelt Nordisk Råds Natur- og Miljøpris for sit arbejde med at fremme bæredygtig turisme.

Resultat januar – december 2011 for Scandic Hotels Holding koncernen

Hele 2011 Hele 2010 Andet halvår 2011 Andet halvår 2010
Indtægter, MEUR 842,6 754,3 440,3 408,3
Bruttoresultat, MEUR 317,3 279,0 173,2 159,8
Driftsresultat (EBITDA), MEUR 72,9 61,8 47,9 45,4
EBITDA-marginal, % 8,7 8,2 10,9 11,1
Indtægt pr. værelse til rådighed (RevPar), EUR 62,0 57,7 63,2 61,2
Belægningsgrad, % 62,2 62,1 64,8 65,7
Antal hoteller i drift (31. dec.) 1) 153 147
Antal værelser til rådighed (31. dec.) 1) 28 875 27 204
Antal ansatte på årsbasis 2) 7 264 6 902
Usorteret affald, kg pr. gæstenat 3) 0,520 0,53
Energiforbrug, kWh pr. gæstenat 3) 47,6 52,0
Vandforbrug, l pr. gæstenat 3) 218 217
Fossilt CO2-udslip, kg pr. gæstenat 3) 1,9 3,1

1) Omfatter hoteller med leje-, management- og franchiseaftaler
2) Beregnet som totalt antal arbejdede timer/årsbasis
3) Beregnet af hoteller, som var i drift hele året

Kort resumé af resultat for perioden januar-december 2011
• Indtægterne steg med 11,7 % til 842,6 (754,3) MEUR. På sammenlignelige hoteller og med uændrede valutakurser steg indtægterne med 3,8 %.

• Indtægt pr. værelse til rådighed (RevPAR) steg med 7,4 %. På sammenlignelige hoteller og med uændrede valutakurser steg RevPAR med 3,6 %.

• Driftsresultatet (EBITDA) steg til 72,9 (61,8) MEUR, svarende til en overskudsgrad på 8,7 (8,2) %. Resultatet belastes af omkostninger til åbning af nye hoteller på 7,4 (4,1) MEUR.

For yderligere information, kontakt venligst:
Anders Ehrling, koncernchef, Scandic, tel: +46 709 73 52 03
Gunilla Rudebjer, finansdirektør, Scandic, tel: +46 709 73 51 64