Positivt halvår for Scandic

Pressemeddelelse   •   Jul 24, 2012 00:00 CEST

Scandic Hotels koncernen beholder sin ledende position på det nordiske hotelmarked og fortsætter med at udvise stærk vækst trods den dæmpede effekt på hotelmarkederne som følge af den ustabile økonomiske situation i Europa. I første halvår af 2012 steg indtægterne med 10 procent og driftsresultatet med 30 procent sammenlignet med det foregående år.

I løbet af første halvår steg indtægterne med 10,3 procent, hvor lige-for-lige-porteføljen voksede med 3,1 procent, og nye hotelåbninger bidrog med 6,9 procent. I juni 2012 åbnedes Scandics tredje hotel i Aarhus og Scandics tredje hotel i Tampere, Finland. De flagskibe, som åbnedes i 2011, Scandic Victoria Tower og Scandic Grand Central i Stockholm samt Scandic Forus i Stavanger, Norge, har bidraget meget med vækst i både indtægter og resultater. Den totale værelseskapacitet når i dag op på 29.314 værelser, og flere nyåbninger og byggeprojekter er i støbeskeen med yderligere 1.811 værelser i Norge, Finland og Tyskland.

Konference og restaurant
Et af Scandics satsningsområder i 2012 er møde- og konferencevirksomhed samt udvikling af restauranterne, som står for 31 procent af Scandics samlede indtægter. Koncernens konference- og restaurantvirksomhed steg med 11,8 procent sammenlignet med sidste år. Hotellerne fungerer som mødesteder for hotel-, restaurant- og konferencegæster. Scandic udvikler også forskellige koncepter, som er inspireret af gæsternes ønsker.

– Vores kernevirksomhed står på tre ben: overnatning, konference og restaurant. Inden for disse områder konceptudvikler vi dele af vores tilbud. Vores seneste kundemåling viser også en klar forbedring af vores service. Når alt kommer til alt, handler det om at skabe en rar fornemmelse af at være hjemme og at få gæsterne til at trives, siger Anders Ehrling, CEO Scandic Hotels.

Effektivitetsudbytte
Den fortsatte ustabile situation på euro-området har haft en dæmpende effekt på hotelmarkedet i Europa. De nordiske markeder har i løbet af det første halvår vist en svag, men positiv vækst drevet af øgede gennemsnitspriser, mens den større værelseskapacitet på mange af Scandics hoveddestinationer har haft en negativ indvirkning på belægningsgraderne. Scandic har uophørligt arbejdet med at udnytte stordriftsfordele inden for f.eks. indkøb, effektivisering af supportfunktioner og etablering af excellence centers, som også har bidraget til øgede driftsmarginaler.

For at få flere oplysninger kontaktes:
Anders Ehrling, CEO Scandic +46 8 51735167
Gunilla Rudebjer, CFO Scandic +46 8 51735164