Scandic påvirker tv-markedet i miljøvenlig retning

Pressemeddelelse   •   Okt 03, 2012 00:00 CEST

Scandic fortsætter med at påvirke sine leverandører ved at holde tydelig fokus på miljøet og stille strenge krav. Som et resultat af dette er udrulningen af de nye LED TV-skærme, som er certificeret i overensstemmelse med den europæiske miljømærkning EU Ecolabel (EU-blomsten), nu sat i gang til et antal af Scandics hoteller. Over 20.000 fladskærme skal være leveret til alle hoteller inden udgangen af 2014.

– Ved at have arbejdet gennemgribende med bæredygtighedsspørgsmål, og ved at disse spiller en vigtig rolle i forbindelse med indkøbskontrakter, bidrager Scandic i allerhøjeste grad til en positiv udvikling. I forbindelse med certificeringen af den valgte model MediaSuite har Scandic spillet en vigtig rolle gennem sit engagement og ved at presse processen igennem, kommenterer Pär Backlund, salgsdirektør for Hospitality TV hos Philips, som er leverandøren af de nye skærme.

Philips har systematisk gennem årene forbedret sine produktionsanlæg og har allerede EU Ecolabel på et antal modeller. Den vellykkede ansøgning om miljømærkning til Philips MediaSuite er ifølge både Scandic og Philips et godt eksempel på, hvordan to virksomheder, som begge ser fordelene ved at levere bæredygtige produkter til slutbrugerne, kan arbejde sammen.

– Vi har været med og påvirket markedet ved, at nu også andre slutbrugere, som vælger MediaSuite, får miljømærket. Desuden medfulgte tidligere også et bordstativ, som nu i stedet er et tilvalg for alle kunder. Vi havde ikke behov for disse, da tv-skærmene hænges op på væggen. Men frem for alt får vi endnu en miljøfordel ved, at der bliver mindre at transportere, konstaterer Inger Mattsson, Sustainability Manager med ansvar for bæredygtighed hos Scandic.

Der er gennemført nogle betydelige forandringer for at opnå EU Ecolabel til MediaSuite. En sådan vigtig forandring var at skifte til en mere miljøtilpasset flammebeskyttelse, som ikke tilhører den type, der indeholder en såkaldt risikofrase (R-frase). R-fraser er et klassificeringssystem af helbredsrisici for kemiske produkter, som anvendes af EU.

– Efter certificeringsprocessen er MediaSuite betydelig mere energieffektivt, hvilket er en vigtig forandring i bæredygtig retning, siger Leendert Jan de Olde, Senior Manager Sustanability, Philips Consumer Lifestyle i Holland.

Ved at udskifte de eksisterende TV-skærme med de nye LED TV-skærme vil Scandic spare 70 % af energiforbruget, hvilket betyder næsten 2 millioner kWh om året.

Fakta EU Ecolabel:
EU Ecolabel er et fælles miljømærke for Den Europæiske Union. Kravene til mærkningen udarbejdes af de ansvarlige organer i EU's medlemslande på vegne af EU-Kommissionen. EU Ecolabel fungerer på samme måde som Svanen og er et Type 1-miljømærke. Produkterne undersøges ud fra et livscyklusperspektiv fra råvare til affald, og produkterne skal opfylde strenge miljø-, funktions- og kvalitetskrav. Kravene forhøjes kontinuerligt. (Kilde: Svanen)

For mere information kontakt:
Margareta Thorgren, Vice President Group Communication, Scandic Tlf. +46 8 517 352 54
Inger Mattsson, Sustainability Manager, Scandic Tlf. +46 8 517 350 19
Pär Backlund, Sales Director Hotel TV, Philips Tlf. +46 8 708 332 291