Fejrer etårsdag sammen med søsterskibet M/F Copenhagen på ruten Gedser-Rostock : Scandlines' hybridfærge M/F Berlin (billede: Siemens/Ulrich Wirrwa).

Hybridfærger fejrer etårsdag på Gedser-Rostock

De to Scandlines-færger M/F Copenhagen og M/F Berlin kan i dag den 5. februar fejre etårsdag sammen. For præcis et år siden gik verdens to største hybridfærger i ordinær drift på ruten Gedser-Rostock.

M/F Berlin blev indsat på Gedser-Rostock den 23. maj 2016 og nogle måneder senere, den 21. december 2016, fulgte søsterskibet M/F Copenhagen efter.

Selvom begge færger altså blev indsat i 2016, var det først i februar 2017, at de gik i drift sammen på ruten. I løbet af januar var færgerne på skift en tur på værftet FAYARD for at få færdiggjort de sidste tekniske installationer.

Søndag den 5. februar 2017 gik de to nye hybridfærger i ordinær drift på ruten Gedser-Rostock og sejler nu i totimersdrift på ruten. Takket være verdens to største hybridfærger ser resultatet for 2017 særdeles positivt ud for det dansk-tyske rederi, hvor især ruten Gedser-Rostock har bidraget med flotte vækstrater: 17 % alene på fragt og mere end 10 % på biler sammenlignet med året før.

De to færger har dermed overgået alle forventninger, og hos Scandlines er der bred enighed om, at de store investeringer – mere end 1 milliard per skib – klart har kunnet betale sig.

I 2017 transporterede Scandlines i alt 2,5 millioner køretøjer og mere end 7,6 millioner passagerer på ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock og er dermed en integreret del af infrastrukturen mellem Skandinavien og det europæiske kontinent.

Scandlines står som symbolet på et historisk og tæt samarbejde mellem Danmark, Tyskland og Sverige siden 1872. Under navnene Scandlines og Scandlines Helsingør-Helsingborg markedsføres i dag tre korte færgeruter med høj kapacitet og frekvens samt en grøn vision for fremtiden. Kerneforretningen består i at levere en effektiv og pålidelig transportservice til både passagerer og fragtkunder. Hovedfokus i alle Scandlines’ aktiviteter er at skabe værdi for kunderne om bord på færgerne såvel som i Scandlines’ butikker.

Fordelt på over 90.000 afgange på 12 færger transporterede Scandlines i 2016 i alt 15 millioner passagerer, 3,2 millioner personbiler, 1 million fragtenheder og 64.000 busser på ruterne Rødby-Puttgarden, Gedser-Rostock og Helsingør-Helsingborg.