Fra sikkerhedssko til høje hæle

En uges erhvervspraktik blev til læreplads, svendebrev, kongeligt håndtryk og medalje til lastbilmekaniker Christina Christensen fra Scania i Aarhus.

På trods af et helt nyt ventilationsanlæg på Scanias lastbilværksted i Aarhus hænger duften af dieselolie og mandehørm tungt i luften. Det gælder også nede i den værkstedsgrav, hvor den 21-årige lastbilmekaniker Christina Christensen er i gang med at skifte bagtøjsolie på en 32 tons tung Scania-lastbil. Og selv om CPR-nummeret ender på et lige tal, står Christina ikke tilbage for sine mandlige kolleger, når det gælder om at håndtere det tunge grej og grine af vittigheder med fokus under bæltestedet.

- Jeg fik tidligt interessen for mekanik og store køretøjer. Min far er selvlært lastbilmekaniker med eget værksted, så det har interesseret mig lige siden jeg trissede rundt på værkstedet som lille pige, fortæller Christina.

Fra erhvervspraktik til svendebrev

Da jagten på en plads til folkeskolens erhvervspraktik gik ind, styrede Christina målrettet mod Scanias store lastbilværksted i Tilst ved Aarhus. Her blev man imponeret over den målrettede pige, der viste sig at mene det alvorligt. Efter praktikugen i folkeskolen forhørte Christina sig om muligheden for at komme i lære som lastbilmekaniker, og det blev aftalt, at hun skulle komme tilbage, når folkeskolen og grundforløbet på mekanikeruddannelsen var overstået. Sådan blev det, og gennem hele læretiden har hun ifølge værkfører Kent Egebjerg været ekstremt målrettet og motiveret for at lære nyt.

- Allerede som 2. års-lærling indgik Christina så småt i værkstedets 24-timers vagtordning, der døgnet rundt er klar til at rykke ud til nødreparationer på landevejen. Som 4. års-lærling indgik hun på helt lige fod med de udlærte mekanikere, siger Kent Egebjerg.

Svendebrevet kom i hus i efteråret 2013, og efter læretiden blev Christina fastansat lastbilmekaniker.

- Jeg elsker mit arbejde. Jeg har gennemført specialet som elektro-mekaniker, men i øjeblikket laver jeg mest mekaniske reparationer. Det er fascinerende at arbejde med tungt grej og store motorer, der har kræfter nok til at slæbe et kæmpe vogntog afsted, fortæller Christina.

- Jeg tager også alle de tilkaldevagter jeg kan komme i nærheden af, for det er meget afvekslende med mange forskellige udfordringer. Det er sjovt at opleve, at en chauffør eller vognmand spørger både to og tre gange efter vagtmekanikeren, når jeg svarer på vagttelefonen. De fleste har svært ved at tro, at det er en pige, der rykker ud, men det er meget tilfredsstillende at kunne hjælpe en strandet lastbil videre efter en nødreparation på motorvejen midt om natten, forklarer hun.

Medalje og kongeligt håndtryk

At Christina ikke er, som de fleste nyudlærte mekanikere er flest, ses også af, at hun midt i maj modtog medalje fra Aarhus Håndværkerforening og Dansk Industris Medaljefond i Østjylland. Baggrunden for indstillingen til den fornemme hæder var bl.a. hendes succesrige lærlingeforløb som pige i en typisk mandeverden og et flot 10-tal ved svendeprøven nogle måneder tidligere. Medaljen blev overrakt ved en ceremoni på Aarhus Rådhus af HKH Prins Joachim, og i dagens anledning havde Christina dresset op og skiftet sikkerhedsskoene ud med høje hæle.

- Det var sjovt at hilse på prinsen, og det var samtidig dejligt med et skulderklap fra mine chefer hos Scania i Aarhus for indstillingen til medaljen. Det viser, at man bliver taget alvorligt og at det kan betale sig at give den en skalle, siger hun.

Under lærlingeuddannelsen hos Scania har Christina både fået kørekort til lastbil med påhængsvogn og såkaldt ADR-bevis til kørsel med farligt gods, så hun kunne i princippet udleve en af sine andre barndomsdrømme om at blive lastbilchauffør i morgen.

- Selv om jeg er fascineret af lastbiler, skal jeg ikke ud og køre lige med det første men bliver ved med at reparere dem. Jeg har endnu ikke måtte kapitulere ved en opgave og overlade den til en mandlig kollega, selv om jeg selvfølgelig ikke kan løfte helt så tunge ting som dem. Til gengæld kan jeg komme til i kringelkrogene, hvor deres tykke fingre er i vejen, griner hun.

- Som person er Christina meget imødekommende og vellidt af både kunder og kolleger. Selv om det i lastbilverdenen er lidt utraditionelt med kvindelige mekanikere, har vi ikke et sekund fortrudt, at vi satsede på hende, og vi vil også i fremtiden ansætte kvindelige lastbilmekanikere, hvis de rette henvender sig, fastslår værkfører Kent Egebjerg.

• Uddannelse

• mekanikere
  • rekruttering
  • lærling
  • medalje
  • lastbilchauffører

Scanias integrerede produkter og serviceydelser sikrer kunderne markedets mest omkostningseffektive løsninger for gods- og passagertransport ad landevej samt maksimal uptime. Scanias forsknings- og udviklingsaktiviteter er koncentreret i Sverige, mens produktionen foregår på flere anlæg i Europa og Sydamerika med mulighed for global udveksling af produktionsteknologi, komponenter og komplette køretøjer. Scania tilbyder også finansielle tjenesteydelser og beskæftiger ca. 41.000 medarbejdere fordelt på ca. 100 markeder verden over. I 2013 omsatte Scania CV AB for SEK 86,8 mia. og opnåede et nettodriftsresultat på SEK 6,2 mia. Læs mere om Scania på www.scania.com og www.scania.dk.