Fredericia giver den endnu mere gas

Transportvirksomheden P. Fournaise A/S i Fredericia har netop sat fem nye Scania gaslastbiler til affaldstransport i drift. Dermed tager Fredericia et stort skridt fremad i bestræbelserne på at blive den danske by, hvor gas erstatter diesel som brændstof i flest tunge køretøjer til transport af både gods og passagerer.

Med leveringen af de fem gasdrevne Scania lastbiler til miljø- og transportvirksomheden P. Fournaise A/S sætter Scania igen en tyk streg under sin førende rolle i udvikling af bæredygtige løsninger til landevejstransport.
- Hos P. Fournaise har vi altid prioriteret miljøet højt, både når det gælder vores aktiviteter med indsamling og håndtering af affald samt vores køretøjer. Derfor var det naturligt for os at byde ind, da Fredericia Kommune sendte affaldskørsel med gaslastbiler i udbud, siger Peter Fournaise, der er direktør og femte generation i P. Fournaise A/S.

- Vi er glade for at have vundet udbuddet, så vi nu kan sætte gasdrevne lastbiler i drift. Det falder rigtig godt i tråd med, at vi altid har satset på grøn transport – faktisk lige siden etableringen af virk-somheden i 1897, hvor transportmidlet var hestevogne, fastslår Peter Fournaise.

De fem nye er tre Scania P 280 renovationslastbiler samt to Scania P 340 hejseladslastbiler med kran. De skal anvendes til indsamling af husholdningsaffald samt transport af affaldscontainere til og fra kommunens genbrugspladser. De fem nye gaslastbiler opfylder alle den såkaldte Euro 6 miljø-norm, der er den hidtil skrappeste miljønorm for tunge køretøjer. Ved drift på naturgas i stedet for diesel udleder gaslastbiler ca. 15 % mindre CO2, har lavere NOx- og partikeludslip samt lavere støjniveau end tilsvarende diesellastbiler.

Fra naturgas til biogas

Fredericia Kommune har ambitioner om, at alle byens renovationslastbiler og bybusser skal køre på gas, og efter indsættelsen af ni gasbybusser i efteråret 2013 samt de fem nye Scania gasrenovationslastbiler er man godt på vej. Når Fredericia efter planerne for alvor får gang i lokal produktion af biogas i løbet af få år, vil biogassen blive distribueret i naturgasnettet, og dermed reduceres CO2-udslippet yderligere. Både de ni bybusser og de fem gaslastbiler skal tankes fra Fredericia Kommunes gasfyldestation, der blev indviet i

Scania har i slutningen af 2013 leveret fire gasrenovationslastbiler i København. Efter levering af de fem gaslastbiler i Fredericia følger Scania 12 gasbusser til Holstebro i slutningen af juni samt yderligere seks Scania gasbusser til Aalborg efter sommerferien.

- Hos Scania står bæredygtig transport højt på dagsordenen. Det er vores leveringer og ordrer på gasdrevne renovationslastbiler og bybusser et godt eksempel på, siger salgsdirektør Anton Freiesleben, Scania Danmark A/S.

Samme gasteknologi til lastbil og bus

Scanias gaslastbiler og -busser er udrustet med samme type gasmotor på hhv. 280 og 340 hk afhængig af anvendelsesområde. Der er tale 5-cyl. 9-liters rækkemotorer, der er baseret på Scanias velkendte dieselmotorer af samme grundkonstruktion med ydelser fra 250 til 360 hk.

- Scania ser et stort potentiale med gas som brændstof i de tunge køretøjer. Vores gasmotorer kan køre på både naturgas og ren biogas eller en variabel blanding af begge dele. Når biogas bliver endnu lettere tilgængelig til transportsektoren, kan vi opnå CO2-reduktion på op imod 90 % ved tung transport i forhold til dieseldrift, fastslår Anton Freiesleben.

• effektivisering
  • miljø
  • busser
  • biogas
  • renovation
  • renovationsbiler
  • skrald
  • genbrug
  • naturgas
  • renovationslastbiler
  • p 280
  • p 340

Scanias integrerede produkter og serviceydelser sikrer kunderne markedets mest omkostningseffektive løsninger for gods- og passagertransport ad landevej samt maksimal uptime. Scanias forsknings- og udviklingsaktiviteter er koncentreret i Sverige, mens produktionen foregår på flere anlæg i Europa og Sydamerika med mulighed for global udveksling af produktionsteknologi, komponenter og komplette køretøjer. Scania tilbyder også finansielle tjenesteydelser og beskæftiger ca. 41.000 medarbejdere fordelt på ca. 100 markeder verden over. I 2013 omsatte Scania CV AB for SEK 86,8 mia. og opnåede et nettodriftsresultat på SEK 6,2 mia. Læs mere om Scania på www.scania.com og www.scania.dk.

Anton Freiesleben

Salgsdirektør, lastbiler Salg af nye og brugte lastbiler til danske vognmænd / transportvirksomheder +45 25518049