Scania Euro 5 eller Euro 6? Beslut jer nu!

Den 31. december er sidste dag for indregistrering af nye Euro 5-lastbiler i Danmark. Dagen efter er skæringsdato for Euro 6-normens ikrafttræden, så hvis danske lastbilkø-bere ønsker at investere i en ny Euro 5-lastbil, er det snart tid til at beslutte sig.

- Selv om nytårsaften stadig føles langt ude i fremtiden, er det nu, at de danske lastbil-købere skal beslutte sig – især hvis de vil investere i nye Scania Euro 5-lastbiler, siger Scanias markedschef Anton Freiesleben.

- Vi er på vej ind i ferieperioden, så med ferielukning på Scania-fabrikkerne, ca. 10 ugers leveringstid på et nyt chassis samt normal opbygningstid er vi faktisk fremme i november-december, før især lange chassiser med komplicerede opbygninger er klar til levering og indregistrering, fastslår Anton Freiesleben.

Han tilføjer, at Scanias fabriksopbyggede sættevognstrækkere har noget kortere produktions- og dermed leveringstid, men at stigende ordreindgang godt kan skabe flaskehalse i løbet af efteråret.

- Der er gode grunde til allerede nu at beslutte sig for, om de næste biler i vognparken skal være Euro 5 eller Euro 6. Beslutningen afhænger af kørselsopgave, kørselsområde, investeringshorisont, forventet driftsperiode osv., siger Anton Freiesleben.

Hos Scania kan man allerede nu bestille Euro 6-lastbiler i hele produktsortimentet fra de mindste distributionslastbiler til entreprenør- og langturslastbiler på op til 490 hk. De populære Scania V8’ere i Euro 6-version på op til 580 hk kan bestilles fra tidligt på efteråret til levering sidst på året.

Højere anskaffelsespris - mere ”langtidsholdbar”

- Euro 6-lastbiler har en noget højere anskaffelsespris end Euro 5. Til gengæld er en Euro 6 mere ”langtidsholdbar” i forhold til f.eks. kommende miljøzoner. Og da Scania allerede har lanceret sine 2. generation Euro 6-motorer, kan vi se, at f.eks. de nye 450 og 490 hk-motorer faktisk er 2-3 % mere brændstoføkonomiske end de tilsvarende Euro 5’ere på 440 og 480 hk. Det skal også tages med i betragtning, fastslår han.

Anton Freiesleben ser dog også argumenter for at investere i de velkendte Scania Euro 5-lastbiler her op til ”lukketid”:

- Scanias Euro 5 lastbilprogram – fra den mindste P-serie med 5-cyl. 230 hk-motor og op til de største R-serie med 730 hk V8’er har opnået et godt ry for driftssikkerhed, brændstofforbrug og totaløkonomi. De egenskaber rokkes der ikke ved, og skal de køre i områder, hvor der ikke er besparelser at hente i form af f.eks. lavere kilometerafgifter eller adgangsrestriktioner pga. miljøzoner, kan Euro 5 stadig være en god løsning, siger han.

Han advarer mod at satse på at indregistrere Euro 5-lastbiler på dispensation i løbet af næste år:

- Der udstedes normalt dispensationer til indregistrering af et begrænset antal lastbiler med den tidligere Euro-norm i op til 12 måneder efter den nye Euro-norm ikrafttræden. Her skal man dog huske, at den danske dispensation ikke følger med bilen f.eks. ved eksport til udlandet som brugt. En Euro 5-lastbil kan derfor miste markant brugtværdi i forhold til en Euro 6-lastbil eller endda være helt umulig at sælge i EU-lande i fremtiden, slutter Scanias markedschef Anton Freiesleben.

• Miljø, energi

• miljø

Scania Danmark A/S indgår i den globale Scania-koncern, der er en af verdens førende leverandører af tunge lastbiler, busser samt industri- og marinemotorer med tilhørende serviceydelser. Den danske Scania-organisation beskæftiger ca. 900 medarbejdere på i alt 26 velplacerede lastbil- og busanlæg jævnt fordelt over hele Danmark.
Scanias integrerede produkter og serviceydelser sikrer kunderne markedets mest omkostningseffektive løsninger for gods- og passagertransport ad landevej samt maksimal uptime. Scanias forsknings- og udviklingsaktiviteter er koncentreret i Sverige, mens produktionen foregår på flere anlæg i Europa og Sydamerika med mulighed for global udveksling af produktionsteknologi, komponenter og komplette køretøjer. Scania tilbyder også finansielle tjenesteydelser og beskæftiger ca. 38.500 medarbejdere fordelt på ca. 100 markeder verden over. I 2012 omsatte Scania CV AB for SEK 79,6 mia. og opnåede et driftsresultat på SEK 6,6 mia. Læs mere om Scania på www.scania.com og www.scania.dk.