Scania lancerer Blind Spot Detection

Med en kombination mellem ”Vulnerable Road User” (VRU) beskyttelsessystemet og ”PreView Side Defender® II” får du det mest avancerede blind spot detection system på markedet i dag.

Urban VRU Advarsel

Løsningen kan præcis det navnet indikerer, nemlig advare chaufføren mod forgængere, cyklister og andre trafikanter. Ved kørsel ved <30 km/t advares chaufføren altså mod alt, hvad der er i bevægelse nær lastbilen.

Systemet består af radarenheder monteret på siden af lastbilen, som registrerer personer, trafikanter og andet i bevægelse. Ved kørsel ligeud gives en visuel led-lys-advarsel fra et panel på lastbilens højre A-stolpe.

Blinker chaufføren samtidig til højre suppleres advarslen med lydsignal, da chaufføren jo her skal være endnu mere opmærksom. Systemet ignorerer stationære objekter som parkerede biler, vejskilte og andet for ikke at give konstante unødige advarsler.

Sikkert vejbaneskift

Systemet indeholder også vejbaneskift assistent. Det betyder, at ved kørsel på >30 km/t, hjælper systemet desuden til, hvis chaufføren ønsker at skifte til inderbanen.

Mindre stress, større tryghed

Systemet kan eftermonteres og er et oplagt fremtidigt sikkerhedsudstyr. Ikke mindst på lastbiler som kommer i tæt bytrafik. Trafiksikkerheden øges, ligesom både chauffør og eventuelle medtrafikanter udsættes for reduceret stress, da chaufføren i god tid og på endnu mere betryggende måde kan udvise endnu større hensyn til omgivelserne.

• blind spot
  • lastbil