Scania præsenterer hybridudgave af Interlink LD på Busworld

På Busworld præsenterer Scania hybridudgaven af Scania Interlink Low Decker og tilbyder dermed operatører det fulde udvalg af CO2-reducerede busser til forstæder og korte landevejsture. Bussen er udstyret med Scanias gennemprøvede hybridsystem, der blev introduceret i 2014.

"Med tilføjelsen af hybridteknologi tilbyder Scania nu det fulde udvalg af alternativer til drift i forstæder og på landeveje", siger Karolina Wennerblom, Director, Product Management and Presales, Buses & Coaches. "Vi ved, at hybridbusser på visse ruter med hyppige stop er det bedste valg hvad angår brændstoføkonomi, CO2-reduktion og andre emissioner."

På Busworld udstiller Scania en 13,2 meter lang bus. Den er udstyret med to aksler, 55 sæder og kørestolsfaciliteter, og så er den godkendt til stående passagerer. "Sammenlignet med andre busser i tilsvarende trafik – normalt med lav indstigningshøjde – giver Scania Interlink LD med normal gulvhøjde passagererne fremragende komfort."

Scania Interlink LD er en særdeles alsidig busserie med to eller tre aksler og længder fra 10,9 til 15 meter samt sæder til op til 71 passagerer. Denne Scania bus, der fremstilles i Finland, fås nu med dieselbiodieselHVOCNG/CBG, ethanol og nu også hybrid. Hybridmotoren omfatter Scanias 9 liters motor på 320 hk, der kan køre på op til 100 procent biodiesel og HVO.

Den elektriske bus er primært udviklet til drift mellem forstæder og mellem forstæder og byer, hvor den kan drage fordel af hybridmotorens fulde energimæssige og økonomiske potentiale. Med de længere årlige distancer i denne type drift er hybridbusser at foretrække frem for batteridrevne elektriske busser, der kræver opladningsinfrastruktur. Det giver operatørerne udsigt til fordelagtig samlet driftsøkonomi, samtidig med at de reducerer deres påvirkning af miljøet. Den kombinerede hybriddrift med brug af biodiesel eller HVO kan resultere i CO2-besparelser på op til 90 procent.

"Med hybridbussen Scania Interlink LD som en yderligere udvidelse af vores produktportefølje tilbyder vi nu et komplet udvalg til driften i forstæder, der udgør den største andel af den offentlige transport i byerne." siger Wennerblom. "Som supplement til den attraktive samlede driftsøkonomi kan busoperatørerne både reducere CO2-emissionerne og øge deres energieffektivitet."

• Arrangement

• interlink
  • miljørigtig kørsel
  • miljø
  • co2
  • busser
  • bus

Scania beskæftiger i alt cirka 900 medarbejdere, som arbejder med reparation og service af store køretøjer, reservedele og serviceaftaler, salg af busser og lastbiler, finansierings- og forsikringsløsninger til vognmænd, marketing, teknik, IT, HR og økonomi samt chauffør uddannelse på i alt 24 velplacerede lastbil- og busanlæg jævnt fordelt over hele Danmark.

Erik Rolvung

Direktør, Bus & Coach Scania busser +4525518029