Danske ingeniørstuderende på vej mod Shell Eco-marathon 2012

Pressemeddelelse  •  2012-02-27 09:39 CET

17-19. maj lægger Rotterdam asfalt til, når mere end 3.000 studerende fra hele Europa dyster om at køre længst på literen i selvudviklede brint-, solar-, el- og ethanolbiler.

Forestil dig at designe og bygge en bil alene med det formål at køre længst på mindst muligt brændstof. Den udfordring står to hold danske ingeniørstuderende fra DTU og Aalborg Universitet midt i netop nu.

Ligesom 3.000 studerende fra europæiske universiteter arbejder de to hold ingeniører in spe intenst på hver deres ’grønne’ superbiler. Målet er at placere dansk energiinnovation og -teknologi øverst på medaljeskamlen ved årets Shell Eco-marathon, der som noget nyt finder sted i Rotterdam.

”Danske studerende har en flot historie ved Shell Eco-marathon. Det vidner om, at der er stærke, innovative kræfter i studie- og forskningsmiljøet herhjemme, som kan omsætte teori til praksis. I en tid, hvor vi taler om Danmarks økonomiske fremtid, sætter de studerende i Aalborg og på DTU tyk streg under, at investering i uddannelse betaler sig,” siger Regitze Reeh, kommunikationsdirektør i Dansk Shell.

Utroligt langt på meget lidt

På DTU arbejder DTU Roadrunners på højtryk med at udvikle og forbedre deres vinderdesign, ”Dynamo”, der deltager i kategorien for små bybiler, Urban Concept. Bilen kører på bioethanol og vandt i 2011 Shell Eco-marathon i kategorien for forbrændingsmotorer med 509,4 km på, hvad der svarer til en liter benzin.

I Aalborg er Team Aalborg Energy i gang med at udvikle og raffinere deres ”Carbon Cobra”. En brintbil, som stiller til start i kategorien for prototyper. Det er fjerde år studerende fra Aalborg deltager i Shell Eco-marathon. Sidste år fik holdet en femteplads i kategorien for brintbiler med (omregnet) over 3.000 km på literen.

Tættere på virkeligheden

I den 28. udgave af Shell Eco-marathon er løbet flyttet fra racerbanen Lausitzring ved Dresden i Tyskland til den nye værtsby, Rotterdam, hvor løbet afvikles 17-19. maj.

For første gang i Europa rykker Shell Eco-marathon i år ud på almindelige veje. Det giver publikum og medier fra hele Europa optimale muligheder for at følge med, når de 227 hold fra 24 lande omsætter teori og viden om brændstofeffektivitet til hundreder af kilometer på almindelig vej.

Banen i Rotterdam byder på nye udfordringer for deltagerne. Særligt stiller fem 90°sving på ruten krav til kørernes teknik og dygtighed. Opbremsning, acceleration og kørsel gennem sving æder nemlig omkring 50 pct. af brændstofforbruget i en bil.

Tre spændende dage

Shell Eco-marathon bliver mere populært år for år. Og årets europæiske løb byder på mere end blot en dyst mellem de mange studerende. Det giver også publikum, medier og politiske beslutningstagere et unikt og interessant indblik i fremtidens energiløsninger og mobilitet. Herunder en række forskellige interaktive aktiviteter og events for de tusinder af besøgende, som vil deltage.

Igen i år er Michelin leverandør af specialudviklede dæk til Shell Eco-marathon bilerne.

Baggrund

De danske hold på Facebook:

Team Aalborg Energy: www.facebook.com/TeamAalborgEnergy?ref=ts&sk=wall

DTU Roadrunners: www.facebook.com/groups/218711281040/

Shell Eco-marathon på nettet:

Shell: www.facebook.com/pages/Shell-Eco-marathon-Europe/215803575160814

Intro til 2012 event: www.youtube.com/watch?v=P1UkcMSH8XA

Banen i 3D: http://www.youtube.com/watch?v=VTCXgS75e3E

Shell beskæftiger cirka 500 medarbejdere i Danmark fordelt på hovedkontoret i Ørestaden og raffinaderiet i Fredericia. Hertil kommer 2.300 ansatte på Shells servicestationer.

Der er 315 Shell servicestationer i Danmark, heraf 63 Shell/7-Eleven, 65 forhandlerejede, 132 forpagtede og 55 ubemandede Shell Express stationer. Shell tilbyder en bred vifte af brændstoffer - fra 99 oktan Shell V-Power over Shell FuelSave Blyfri 95, Shell 92 oktan til Shell Diesel Extra.

På verdensplan beskæftiger Shell cirka 93.000 medarbejdere i 90 lande. Her er selskabet involveret i bl.a. olie- og gasudvinding, produktion og salg af benzin og diesel samt udvikling af biobrændsel og flydende naturgas. I alt har Shell 43.000 servicestationer i verden og sælger cirka 145 mia. liter brændstof om året. Læs mere på www.shell.com.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom