Danskere klar til kamp i solen

Pressemeddelelse   •   Maj 16, 2014 11:02 CEST

De danske ingeniørstuderende melder alt klar til start ved det 30. Shell Eco-marathon i Rotterdam. Her vil holdende fra DTU, Aalborg- og Aarhus Universitet fra i dag og frem til søndag jagte nye rekorder i at køre ekstremt langt på literen i deres selvkonstruerede, superøkonomiske biler.

Sammen med 3.000 studerende fra 27 lande sætter tre hold danske ingeniørstuderende i dag gang i den alvorlige del af dette års Shell Eco-marathon. Fra morgenstunden køres de sidste testkørsler og i eftermiddag skydes konkurrencen i gang. Det er nu, det gælder i dysten om at køre ekstremt langt på literen i holdenes selvkonstruerede køretøjer.

Tekniske drillerier og ren svir

Verdensrekordholderene fra DTU stiller til start for 11. gang. Igen i år i klassen for små bybiler med forbrændingsmotor. Og til trods for, at forberedelserne op til løbsstart er blevet forpurret af problemer med en bil, der ikke ville accelerere, er målsætningen som altid klar og entydig: Holdets egen verdensrekord fra 2013 skal slås. Ambitionen anno 2014 lyder på 650 km/l. Og da problemerne med bilen meldes løst, skal fredagen bruges på test og endelig klargøring. Lørdag morgen gælder det sandhedens øjeblik, når konkurrencen indledes for UrbanConcept-klassen.

Team Aalborg Energy deltager også i bybils-klassen, men for de brintdrevne af slagsen. Og for holdet er 2014 et år med forbedring for øje. Dog ser holdets ambition om 450 km/l ud til at være nordjysk beskedenhed. Under testkørslerne torsdag rundede bilen fra Aalborg Universitet nemlig ubesværet 500 km/l. Det er 6. gang de ingeniørstuderende fra Aalborg deltager i Shell Eco-marathon. Lige som DTU kommer de først ’i kamp’ lørdag morgen.

Sidste danske islæt kommer fra Ingeniørhøjskolen i Aarhus og dyster i prototype-klassen for brintdrevne, raketlignende biler. Aarhus-holdet har store forventninger til bilens kvaliteter. Efter en fornem 5. plads ved debuten sidste år er ambitionen at runde 10.000 kilometer på det, der omregnet svarer til en liter benzin. Og efter tekniske startvanskeligheder viste holdet rigtig gode takter på banen i Rotterdam torsdag. Så der er god, positiv stemning på holdet, inden det her til eftermiddag går løs i konkurrencen for prototyperne.

Om Shell Eco-marathon

Ved Shell Eco-marathon dyster fremtidens ingeniører og forskere i alderen 16-25 år fra 27 lande. Hvert hold stiller med egenudviklede benzin-, diesel-, brint-, el-, solcelle-, gas- eller ætanol-biler. Opgaven er at køre længst muligt på det, som svarer til 1 kWh eller en liter benzin. De bedste protype brintbiler klarer omregnet over 9.500 km/liter, mens DTU har rekorden blandt forbrændingsmotorer med 612,29 km/liter.

Følg de danske deltager ved Shell Eco-marathon på deres Facebook-sider:

Besøg Aarhus Universitets hold på Facebook: www.facebook.com/ausemofficial

Besøg Aalborg på Facebook: www.facebook.com/TeamAalborgEnergy?fref=ts

Besøg DTU på Facebook: www.facebook.com/dturoadrunners

Der er 306 Shell servicestationer i Danmark. Heraf 63 Shell/7-Eleven, 111 selskabsejede, 70 ubemandede Shell Express stationer og 62 forhandlerejede stationer under navne som Shell eller Select. Dertil kommer 14 CRT-anlæg til lastbiler, busser og anden tung transport. Shell tilbyder en bred vifte af brændstoffer - fra 99 oktan Shell V-Power over Shell FuelSave Blyfri 95, Shell 92 oktan til Shell FuelSave Diesel.