Shell skruede prisen tilbage til 1981

Pressemeddelelse   •   Dec 01, 2015 14:47 CET

Rigtig mange bilister fik fredag en glædelig overraskelse på vej hjem fra arbejde. For i anledning af store tilbudsdag, Black Friday, skruede to Shell-stationer brændstofprisen tilbage til 1981.

Bare 4,99 kr. for en liter benzin eller diesel. Med den melding inviterede to udvalgte Shell-stationer i Aarhus og København fredag d. 27. november bilister på en tur i tidsmaskinen. Nærmere bestemt tilbage til 1981. Året hvor rumfærgen Columbia tog på sin første mission, hvor MTV så dagens lys og hvor brændstofprisen sidst befandt sig på den lave side af en rund femkrone.

Anledningen var fredagens store tilbudsdag, Black Friday, som over hele landet gav forbrugerne mulighed for at gå indkøbsamok i et hav af ekstraordinært, gode tilbud.

På slaget 15.00 dykkede prisen på prisskiltene ved de to servicestationen på Silkeborgvej 4 i Aarhus og Roskildevej 453 i København til 4,99 kr. Og på kort tid opstod en kø af forventningsfulde og prisbevidste bilister på og uden for begge servicestationer.

”Interessen for vores lille Black Friday gimmick på de to servicestationer i Aarhus og København vakte ganske stor opmærksomhed. Nu ved vi af erfaring, at er der noget, som kan få bilister op på tæerne, så er det billigt brændstof. Men jeg må sige, at vi i løbet af de timer, hvor vi skruede prisen retur til 1981 niveau, oplevede et helt overvældende pres på pumperne. Forhåbentlig fik rigtig mange af vores kunder en god oplevelse med på vej til weekend”, siger Per Ollikainen, produktchef i Shell.

Shells 1981-priser på benzin og diesel var planlagt til at vare fra kl. 15 til 20 på de to udvalgte stationer. I Aarhus nåede over 800 bilister at få tanket op til fantasipriser. I København var interessen imidlertid så intens, at politiet bad om at få priserne normaliseret omkring kl. 18 for at få lettet det massive trafikpres eventen skabte på Roskildevej.

Yderligere 148 Shell-stationer fejrede Black Friday og solgte højoktanbenzinen, Shell V-Power, til prisen for normal Shell FuelSave 95-oktan - en besparelse på 99 øre/liter.

Produktchef i Shell, Per Ollikainen, tlf. 22 20 53 07.

Shell beskæftiger cirka 450 medarbejdere i Danmark fordelt på hovedkontoret i Ørestad og raffinaderiet i Fredericia. Hertil kommer godt 2.500 ansatte på Shells servicestationer. Shells raffinaderi i Fredericia er et af to raffinaderier i Danmark. Her omdannes råolien fra Shells aktiviteter i den danske del af Nordsøen til flydende gas, jetbrændstof, benzin, diesel, petroleum og fyringsolie.

Der er 299 Shell servicestationer i Danmark. Heraf 62 Shell/7-Eleven, 105 selskabsejede, 77 ubemandede Shell Express stationer og 55 forhandlerejede stationer under navne som Shell eller Select. Dertil kommer 15 CRT-anlæg til lastbiler, busser og anden tung transport. Shell tilbyder en bred vifte af brændstoffer - fra 99 oktan Shell V-Power over Shell FuelSave Blyfri 95, Shell 92 oktan til Shell FuelSave Diesel.