Danskerne er nordiske mestre i madspild

Pressemeddelelse   •  Sep 16, 2013 10:16 CEST

Danmark er det land i Norden, hvor den største del af befolkningen smider mad ud. Det viser en ny nordisk undersøgelse foretaget af analyseinstituttet SnabbaSvar for Siemens Hvidevarer, der samtidig kårer finnerne til at være bedst til at undgå madspild. Undersøgelsen viser desuden, at flest danskere kun retter sig efter ”mindst holdbar til”-mærkningen i stedet for at smage og lugte til maden før, den ryger i skraldespanden.

En ny nordisk undersøgelse viser, at knap 60 procent af danskerne smider mad ud på ugentlig basis, og selvom der er flest svenskere, der smider mad ud på daglig basis, så er danskerne samlet set Nordens største madspildere. I Finland er de til gengæld gode til at få brugt maden, hvor kun 28 procent svarer, at de smider mad ud hver uge.

”Mindst holdbar til” afgør madens skæbne

43 procent af danskerne svarer, at den hyppigeste årsag til, at de smider maden ud er, at den har passeret ”mindst holdbar til”-mærkningen, og det lader således til at være én af årsagerne til danskernes førsteplads. Vi læner os nemlig meget mere op ad dato-mærkningen end vores nordiske naboer, der ikke er ligeså tilbageholdende med at smage på maden inden, de smider den ud.

Det er til trods for, at ”mindst holdbar til”-mærkningen blot indikerer perioden, hvor en given vare har den bedste kvalitet, men ikke, at den herefter er sundhedsskadelig[1].

”Hele 46 procent af danskerne svarer, at de ikke tør smage på maden inden, den ryger ud, fordi de frygter at blive syge. Det er selvfølgelig vigtigt at tage sine forholdsregler. Men det bedste man selv kan gøre for at mindske sit madspild er at opbevare madvarene ved den rigtigt temperatur i køleskabet. Det forlænger madens levetid og holder den frisk,” siger Janni Nøhr, der er Brand Manager for Siemens Hvidevarer i Danmark.

Flest unge smider mad ud

Undersøgelsen viser også, at det er de unge, der smider mest mad ud. Omkring 70 procent i alderen 20-39 smider mad ud flere gange om ugen, mens de ældre generationer er bedre til at tilpasse madindkøbet til det faktiske forbrug. Til sammenligning smider kun 40 procent af danskerne i alderen 56-70 år mad ud flere gange ugentligt.

Siemens Hvidevarer sætter fokus på madspild, når de i nabolandet Norge d. 16. september præsenterer den opsigtsvækkende fotoudstilling ”One Third” af fotografen Klaus Pichler. I denne forbindelse bliver der også udgivet en bog med samlingen af fotografierne. Se mere her.

For yderligere information, kontakt venligst:

Trine Skovgaard, PR-koordinator

Email: ts@primetime.dk

Om undersøgelsen

Som partner i FAO-initiativet Save Food (http://www.fao.org/save-food), har Siemens Hvidevarer kortlagt de nordiske landes adfærd og holdninger til madspild. Undersøgelsen blev gennemført online i juni og juli 2013 af det uafhængige analysefirma Snabba Svar/Cint. Undersøgelsen er foretagtet blandt 4.067 deltagere: 1020 deltagere i Sverige, 1005 i Norge, 1019 i Danmark og 1023 i Finland.

Tips om opbevaring og håndtering, der sikrer, at dine madvare holder længere[2]:

Kød:

·  Læg fersk og hakket kød direkte i køleskabet, når du kommer hjem fra indkøbet. Hvis kødet har været opbevaret ved en forholdsvis konstant temperatur mellem butikken og hjem, holder det sig længere.

·  Hvis kødet ikke lugter dårligt eller ser dårligt ud, så tøv ikke med at spise det, også selvom, det har passeret ”mindst holdbar til”-datoen. Vær dog opmærksom på at varme kødet grundigt.

·  Bank det hakkede kød fladt, inden du fryser det. Det bidrager til en hurtigere nedfrysning og forhindrer dannelsen af iskrystaller, der gør kødet tørt under tildberednignen.

Frugt og grøntsager:

·  Frugt og grøntsager skal opbevares i forskellige temperaturer. Nogle holder sig bedst i 6-12 grader, mens andre holder sig bedst i 2-5 grader.

·  Disse opbevares i køleskab ved 2-5 grader: appelsiner, bær, jordbær, pærer, æbler, vindruer, gulerødder, radiser, kål, salat, løg, friske bønner, svampe, hvidløg, asparges, og spinat.

·  Agurker og tomater er følsomme over for både høje og lave temperaturer og opbevares faktisk bedst ved stuetemperatur, derved bevares smagen også bedst.

·  Svampe trives bedst i en åben papirpose i køleskabet for at forhindre kondensation.

·  Frugt kan holde sig op til et år i fryseren, med mindre de opbevares i sukkerlage, så kan de holde sig endnu længere.

Fisk og skaldyr:

·  Fersk fisk og skaldyr skal helst opbevares ved 2 grader, selvom den anbefalede temperatur i køleskabet er 5 grader.

·  Frys din fisk sammen med en liter vand, så holder den længere.

Mælkeprodukter:

·  Holdbarheden af åbnede mælkeprodukter afhænger af årstiden og af, hvor ofte de står fremme ved stuetemperatur. Smid dem dog aldrig ud før, du kan se eller lugte, at de er for gamle. Hvis holdbarheden er ved løbe ud, kan du fryse dem og anvende dem til madlavning eller bagning.

Så lang tid holder maden sig i fryseren:

• Fed fisk – 2-3 måndeder

• Mager fisk – 6–12 måneder