Energivenligt emhættesystem får topkarakter

Pressemeddelelse   •   Feb 04, 2011 15:51 CET

Siemens præsenterer en revolutionerende nyhed: Det unikke kulfilter cleanAir, som fjerner over 90 procent af madosen. Det unikke system har netop fået flotte karakterer i test af den svenske energistyrelse. Emhættens kulfilter renser og genbruger luften i stedet for blot at lade den opvarmede luft sive ud gennem et rør – helt optimalt også set ud fra et energimæssigt perspektiv.

Siemens har med ny innovativ teknologi skabt cleanAir, et revolutionerende emhættesystem i form af et filter, som renser luften med et forbløffende resultat. Emhætten kan desuden nemt placeres alle steder, da den ikke først skal tilsluttes dyre, tidskrævende og upraktiske rørsystemer. Emhætter med kulfilter har ikke tidligere kunne måle sig med aftræksemhætter i forhold til at reducere mados, men med det nye kulfilter får den type af udluftning en række miljømæssige og praktiske fordele, samtidig med at kapaciteten er tydeligt forbedret.

Den svenske energistyrelse giver topkarakter til Siemens cleanAir

I slutningen af 2010 lavede den svenske energistyrelse en undersøgelse, hvor man blandt andet testede cleanAir Modul fra Siemens. Sammenlignet med almindelige kulfiltre reducerede CleanAir Modul madosen betragteligt. Testen viser, at filtret fjerner hele 93 procent af madosen, og ifølge den svenske energistyrelse fjerner emhætter med kulfiltre ellers normalt kun omkring 45-55 procent. I testen blev emhættens lydniveau også målt, og Siemens emhætte med cleanAir har trods sin høje ydeevne et lavere lydniveau sammenlignet med tilsvarende kulfiltersystemer.

Produktinformation

Siemens cleanAir Modul er et tilbehør, en firkantet kasse, der monteres på toppen af emhættens skorsten. Indvendig i kassen er der et 10 cm tykt bølgeformet kulfilter, der kan opfange madosen. Ved at recirkulere luften i stedet for at lade den forsvinde ud af huset, spares der kostbar energi. Som et eksempel kan nævnes at en 700 m3 emhætte i en standard svensk husholdning kan spare ca. 1100 kWh pr. år.

Bemærk at kulfilteret skal udskiftes fra tid til anden, da det aktive kul med tiden bliver mættet. Frekvensen afhænger af filterets kvalitet og hvor ofte du laver mad. Et standardfilter bør udskiftes 1-2 gange om året, mens cleanAir-filteret holder tre gange så længe. Desuden er CleanAir-filtret nemmere og mere brugervenligt at udskifte.

Produkt:

Siemens emhætte (testet af den svenske energistyrelse), LC958BA90, 10.795 kr.

Siemens cleanAir Modul, LZ56100, 1.995 kr.

Helle Jakobsen, Star Public Relations, tlf.: 72 11 21 40, e-mail: helle.jakobsen@starpr.dk

Se vedhæftede billeder. Billeder til pressemeddelelsen kan downloades fra Siemens billedarkiv: www.siemens-home.dk, rubrik ”Billedarkiv”, billednummer: 4534, 4535, 4536, 4537,4797.

BSH Hvidevarer AB (Nordeuropa), som markedsfører Siemens, Bosch og Gaggenau, blev grundlagt i 1997 og findes i dag i Sverige, Norge, Danmark, Finland og de baltiske lande. BSH indgår i Bosch and Siemens Home Appliances Group, et af verdens førende firmaer i hvidevarebranchen. Omsætningen i Norden lå i 2009 på 3,4 milliarder kr.