Testvinder-ovn fra Siemens klarer både madlavning og rengøring

Pressemeddelelse   •   Dec 19, 2013 17:41 CET

Siemens ovn med pyrolysefunktion har netop fået den højeste karakter og er blevet kåret som vinder i Forbrugermagasinet TÆNK’s store test af pyrolyseovne. Med funktionen activeClean pyrolytisk selvrens forvandler ovnen rester fra madlavningen til aske, så man slipper for at bruge tid på at rengøre ovnen. Ovnen får samtidig ros for sit lave energiforbrug og sin brugervenlighed.

At en ovn rengører sig selv lyder for mange som noget helt nyt, men faktisk har Siemens for mere end 40 år siden udviklet ovne med automatisk selvrens. Således forlod de første ovne med pyrolytisk selvrens Siemens-fabrikken helt tilbage i 1972. Teknikken pyrolytisk selvrens formår på bare to timer at fjerne alle rester fra bagning, stegning og grillning, ved en høj temperatur brændes alt fedtet væk og bliver til et tyndt lag aske. Herefter er der blot tilbage at tørre ovnen af med en fugtig klud, og den er skindende ren. Med andre ord; slut med knofedt, ovnspray og andre kemiske rengøringsmidler.

”Vi er utroligt glade for, at ovnen har fået så gode testresultater. De fleste familier bruger deres ovn hver eneste dag, og derfor er det afgørende, at både brugervenlighed, energiforbrug og funktionsdygtighed er i top. Hos Siemens Hvidevarer arbejder vi hele tiden på at forene den nyeste teknologi med design og innovative løsninger, så hverdagen bliver lettere for forbrugeren, og det er netop denne ovn et godt eksempel på,” siger Janni Nøhr, Brand Manager for Siemens Danmark.

Skræddersyet madlavningen ved perfekt temperatur

For at sikre en vellykket madlavning er en af de vigtigste egenskaber ved en ovn, at den kan fordele varmen jævnt og holde den ønskede temperatur. I TÆNK’s test blev i alt 11 ovne med pyrolysefunktion testet på deres temperatur og varmefordeling, og her er der stor forskel på, hvor godt ovnene klarer sig. En god ovn skal holde temperaturen, så maden bliver bagt og stegt ens og jævnt, uanset hvor maden er placeret i ovnen. Her klarer ovnen fra Siemens sig godt og bager julesmåkagerne til topkarakterer i TÆNK’s test.

Ovnen har seks ovnfunktioner, så det altid er let at vælge den funktion, der passer til ens behov.

For eksempel er programmet Øko varmluft perfekt til kager og bagværk, mens VARIO grill-funktionen sørger for stegning af kød, fjerkræ og fisk. Temperaturen kan reguleres fra 50° C og helt op til 300° C, hvilket er perfekt til tilberedning af pizza.

Lavt energiforbrug

Udover optimal madlavning og rengøring skal en ovn også være økonomisk at have i hjemmet, og derfor er energiforbruget et vigtigt parameter. Ovnen fra Siemens får i TÆNK’s test gode resultater for sit lave energiforbrug, der er hele 30 % lavere (0.66 kWh) end grænseværdien (0.99 kWh) for energiklasse A.

Produktnavn og vejledende pris:

HB63AB512S, 9.895 DKK

Billeder kan downloades fra Siemens billedarkiv: www.siemens-home.dk

For yderligere information, kontakt venligst:

Trine Skovgaard, PR-koordinator

Email: ts@primetime.dk

For praktiske oplysninger og billeder, kontakt venligst:

Elisabeth Weidlertz, GolinHarris

Tlf: 08-506353 29

Email: elisabeth.weidlertz@golinharris.se

Fakta om Siemens HB63AB512S

·  Ovnen har et lavt energiforbrug. Faktisk hele 30 % lavere (0.66 kWh) end grænseværdien (0.99 kWh) for energiklasse A

·  Et stort ovnrum på 65 liter giver plads til bagning i op til tre niveauer

·  Hele seks ovnfunktioner, så der altid er en ovnfunktion til ens behov:

o  Varmluft til kager og bagværk i et til tre lag. Ventilatoren fordeler varmen fra ringvarmelegemeti bagvæggen jævnt i ovnrummet.

o  Øko varmluft til kager og bagværk, gratiner, dybfrost- og færdigprodukter, kød og fisk, i et lag uden forvarmning. Ventilatoren fordeler den energioptimerede varme fra ringvarmelegemet jævnt i ovnrummet

o  Over-/undervarme Til kager, gratiner og stege af magert kød, f.eks. oksekød eller vildt, i et lag. Varmen kommer ensartet oppefra og nedefra.

o  Stor VARIO grill til grillning af steaks, pølser, toast eller fisk i stykker. Hele fladen under  grillvarmelegemet bliver varm.

o  Varmluft/impulsgrill Stegning af kød, fjerkræ og hel fisk. Grill-varmelegemet og ventilatoren bliver skiftevis tændt og slukket. Ventilatoren hvirvler den varme luft rundt om retten.

o  Undervarme Til henkogning og efterbagning eller efterbruning. Varmen kommer nedefra.

·  Temperaturen kan reguleres fra 50° C og helt op til 300° C, hvilket er perfekt for tilberedning af pizza.

·  Elektronikur viser både hvad klokken er, men kan også tidsforskyde ovnens start, så denne kan starte f.eks. hvis man ikke er hjemme.

·  Automatisk lynopvarmning, hvis det skal går rigtig stærkt med at varme ovnen op, så kan det gøres på kun 6 minutter.

Meget lav fronttemperatur maks. 30 °C, giver stor sikkerhed i børnefamilierne