Den nye SKODA Superb Combi har danmarkspremiere 8. november

Den nye SKODA Superb Combi har danmarkspremiere 8. november

SKODA Superb, som blev introduceret for et par måneder siden i Hatchback versionen, har allerede høstet mange roser hos kunderne. Nu introduceres Superb i en stationcar version, og klassens mest rummelige stationcar har danmarkspremiere hos landets SKODA-forhandlere 8. november og koster fra 329.000 kr.

Priser

Den billigste SKODA Superb Combi med benzinmotor er 1.4 TSI 125 hk Active til 329.000 kr. Billigste model med dieselmotor er 1.6 TDI 120 hk Active til 370.000 kr., og en 2.0 TDI 150 hk Ambition koster 441.000 kr. Topmodellerne 2.0 TDI 190 hk Style og 2.0 TSI 280 hk DSG 4x4 Style fås udelukkende med det højeste udstyrsniveau Style og koster henholdsvis 512.000 kr. og 565.000 kr. Sidstnævnte model har som standard DSG-automatgear, mens de øvrige modeller – med undtagelse af 1.4 TSI 125 hk Active – kan udstyres med det for 28.000 kr.

Motorer

Motorprogrammet til den nye Superb Combi er helt nyt og består af tre turbo benzinmotorer og tre turbo dieselmotorer, som alle lever op til Euro 6-normen for udstødningsgasser. Benzinmotorerne omfatter 1.4 TSI 125 hk, 1.8 TSI 180 hk og 2.0 TSI 280 hk.

Dieselmotorerne omfatter 1.6 TDI 120 hk, 2.0 TDI 150 hk og 2.0 TDI 190 hk. Superb med 2.0 TDI med 150 hk kan køre op til 24,4 km/l i gennemsnit. De to største dieselmotorer er særligt interessante for camping- og fritidsfolket, da den nye Superb Combi med en af disse motorer må trække 2.000 kg bremset anhængervægt. Denne vægt kan oven i købet forøges med 200 kg til 2.200 kg, såfremt man vælger en Superb Combi med 150 hk TDI motor og manuelt gear eller en 190 hk TDI motor med DSG.

Sikkerhed

Den nye SKODA Superb Combi har opnået de maksimale fem stjerner hos Euro NCAP. Det skyldes blandt andet, at den nye Superb Combi har syv airbags inkl. knæairbag, multikollisionsbremse og frontassistent. Læg dertil at man kan tilkøbe en lang række af de nyeste sikkerhedssystemer som eksempelvis dynamisk fartpilot og vejbaneassistent.

Frontassistenten, der er standard, har en radar, som overvåger trafikken foran bilen. Systemet advarer føreren, hvis det er nødvendigt at bremse, og griber ultimativt ind og nedbremser bilen automatisk.

Skulle den nye Superb Combi alligevel blive involveret i en ulykke, griber multikollisionsbremsen ind og bremser bilen ned, så den ikke fortsætter med at køre og risikerer at blive involveret i yderligere en ulykke.

Udstyr

Den nye Superb Combi fås i tre udstyrsniveauer: Active, Ambition og Style.

Allerede med det laveste udstyrsniveau Active får man blandt andet træthedsovervågning, Climatronic-klimaanlæg med to zoner, 3-eget multifunktionslæderrat med styring af radio og mobiltelefon, elektronisk parkeringsbremse, parkeringssensor bag og fartpilot med hastighedsbegrænser.

Ambition byder på blandt andet på 16’’ alufælge og Climatronic-klimaanlæg med tre zoner, hvor bagsædepassagererne kan indstille deres egen temperatur, ligesom der er el-førersæde med memory for sæde og sidespejle. Desuden har den el-indfældbare sidespejle med varme og nedblændefunktion, og der er parkeringssensor både for og bag.

Style forkæler desuden med for eksempel 17’’ alufælge, bi-xenonforlygter med LED-kørelys, automatisk fjernlyskontrol, el-passagersæde foran og et sound system med 12 højttalere fra den tyske højttalerproducent Canton.

Infotainment

Bolero-infotainmentsystemet er standardudstyr i den nye Superb Combi. Den store, trykfølsomme skærm fungerer ligesom en iPad, så man kan bladre og zoome med fingrene. For eksempel når man får vist sin mobiltelefons kontaktpersoner på skærmen for at foretage håndfrie – og lovlige – mobilopkald via Bluetooth. Bolero har også det nye SmartLink, som gør det muligt at se og betjene udvalgte smartphone-apps på skærmen. Derudover er der DAB+, så man kan lytte til digitale kanaler i høj kvalitet.

Smarte løsninger

SIMPLY CLEVER er SKODAs smarte løsninger, som giver stor værdi i hverdagen. Den nye Superb Combi har blandt andet en isskraber, hvis holder er placeret i tankdækslet, så den er nem at få fat i, og dieselmodellerne har en brændstofindsats mod omkostningsfuld fejltankning. Med udstyrsniveauet Ambition følger den velkendte paraplyholder, der nu er placeret i begge fordøre.

Det kæmpe bagagerum har sin egen parade af smarte løsninger, som giver værdi i hverdagen. For eksempel kan Superb Combi udstyres med en bagagerumsbund, der kan hæves, så den kommer i niveau med bagagerumsåbningen og skaber et rum godt skjult for nysgerrige blikke. Og LED-lampen i den ene side kan tages ud og bruges som lommelygte. LED-lampen er standard i Superb med Style udstyr. Det er ligeledes i bagagerummet, at man trækker i et håndtag, så det skjulte anhængertræk foldes ud. Dette anhængertræk er ekstraudstyr. På ekstraudstyrslisten finder man desuden el-bagklappen med en såkaldt Virtuel Pedal, som bevirker, at bagklappen åbner automatisk, når man stikker foden ind under bagkofangeren.

Rummelighed

Klassens mest rummelige stationcar er mere rummelig end nogensinde. Den nye Superb Combi er vokset 28 mm i længden, mens akselafstanden er øget hele 80 mm. Det kommer blandt andet pladsen i bagagerummet til gode, hvor der nu er plads til hele 660 liter bagage – 27 liter mere end i anden generation Superb Combi. Fælder man bagsædet frem, er der plads til hele 1.950 liter, og fælder man ydermere det forreste passagersæde frem, kan man transportere genstande på op til 3,1 meter med lukket bagklap. Denne funktion er dog ekstraudstyr.

Superb Combi er i forvejen kendt for sin overdådige benplads, og nu er turen kommet til albuerummet. Det er øget hele 70 mm ved bagsædet og 39 mm ved forsæderne – blandt andet fordi den nye Superb Combi som helhed er blevet 47 mm bredere.

Generelt

Siden SKODA Superb Combi blev introduceret i 2009, er der solgt mere end 200.000 på verdensplan. I Danmark kører der 6.100 Superb på danske veje.

Den nye Superb Combi har danmarkspremiere hos SKODA-forhandlerne 8. november, hvor de har åbent hus.

ŠKODA har over 110 års tradition for bilproduktion og har oplevet en fantastisk vækst de seneste år.

Vores modeller er alle særligt målrettet familiernes behov og modeller som Fabia, Octavia og Superb er alle blandt de mest rummelige biler i deres respektive klasser.

Derudover udgøres modelprogrammet af  microbilen Citigo og Yeti og Yeti Outdoor, der begge tilhører SUV klassen. De nyeste modeller i ŠKODA-familien er Rapid Hatchback og Rapid Spaceback.

ŠKODAs DNA er rummelighed og kvalitet for pengene. Omkostningerne ved at eje og køre en ŠKODA ligger på et lavt niveau, og ŠKODA er et af de bilmærker, der holder restværdien bedst.

ŠKODA står for ”Clever ingeneering with a human touch”, hvilket vi lokalt betegner som ”Driftssikre biler med et personligt aftryk”.

I ŠKODA har vi kontinuerligt fokus på at forbedre kundetilfredsheden og arbejder altid på at opfylde kundens behov. Herudover er miljø og bæredygtighed vigtige områder, der ligger ŠKODA stærkt på sinde. Det kalder vi for ”Lad fornuften sejre”.

Besøg ŠKODA Danmark på www.skoda.dk