ŠKODAs modelportefølje

ŠKODA sætter salgsrekord

ŠKODA solgte flere end 15.000 biler i 2019 og er fortsat i top-5 over de mest solgte bilmærker i Danmark. Salget forventes at sætte ny rekord i år, hvor ŠKODA introducerer både elbiler, plug-in-hybridbiler og den nye OCTAVIA.

2019 blev et rekordår for ŠKODA. For første gang rundede ŠKODA hele 15.000 solgte biler i Danmark. Dermed har ŠKODA en markedsandel på 6,7 procent og er fortsat i top-5 over de mest solgte bilmærker i Danmark.

”Det har været et super år for ŠKODA i Danmark, hvor vi har lanceret både en ny SUPERB og vores helt nye mellemklassebil, SCALA. Der har også været stor interesse for vores SUV’er KAROQ og KODIAQ, ligesom vores volumenmodeller FABIA og OCTAVIA har en stor del af æren for salgsrekorden. Med 4.640 stk. er OCTAVIA den mest solgte bil i mellemklassen, og dens mange kvaliteter blev understreget af, at den endnu engang var bilen med det laveste værditab af alle i Bilbasens analyse,” siger Michael Ebeling, direktør for ŠKODA Danmark.

Store forventninger til ny OCTAVIA

Sammen med ŠKODAs urbane SUV, KAMIQ, som netop har Danmarkspremiere nu i januar, er det da også OCTAVIA, som Michael Ebeling fremhæver, når han forventer endnu flottere salgstal i år. Til sommer kommer fjerde generation af OCTAVIA til Danmark, og den kan fås med både konventionelle brændstofmotorer, som mild-hybridbil og som plug-in-hybridbilen OCTAVIA iV.

Netop el-driften er et stort fokusområde for ŠKODA i år, hvor man lancerer en perlerække af elbiler og plug-in-hybridbiler. Første lille perle bliver ŠKODAs første elbil, CITIGOe iV, der med en pris på kun 154.995 kr. – inkl. et service- og reparationsabonnement i 3 år/45.000 km – bliver en af Danmarks billigste elbiler. Den får danmarkspremiere i slutningen af dette kvartal, samtidig med at ŠKODAs første plug-in-hybridbil i form af SUPERB iV kommer til Danmark.

Årets største ŠKODA-nyhed

Senere på året får den følgeskab af førnævnte OCTAVIA iV samt årets største ŠKODA-nyhed, elbilen ŠKODA A+ SUVe, der er mærkets første elbil på den særlige MEB-platform til elbiler.

”Vi har store forventninger til vores elbiler og plug-in-hybridbiler – ikke mindst ŠKODA A+ SUVe, der forventes at komme til Danmark sidst på året. 2020 er året, hvor vores kunder får mulighed for el-drift i alle dens former – kombineret med klassiske ŠKODA-dyder som god totaløkonomi, masser af plads, praktiske løsninger og værdi i hverdagen,” understreger Michael Ebeling.

ŠKODA har over 120 års tradition for bilproduktion og lige siden bilindustriens tidlige dage, har ŠKODA lavet banebrydende teknologier og bestræbet sig på at tænke anderledes. De næste år bliver grønne for ŠKODA, idet ŠKODA vil have flere end 10 biler med eldrift inden udgangen af 2022. Derudover investerer fabrikken hele to milliarder euro i alternative drivlinjer og nye mobilitetsservices.