Kunsten at undgå sin sidemand på flyet

Få nationaliteter i Europa føler det så ubekvemt som os danskere at skulle konversere med ukendt sidemand under en flyvetur. Mens andre europæiske nationaliteter gerne vil snakke med naboen, så forsøger danskerne i stedet med forskellige taktikker at undgå enhver tænkelig kontakt. Det viser ny europæisk undersøgelse udarbejdet af Europas førende rejsesøgemaskine Skyscanner, hvor også 1.000 danskere har deltaget.

Skyscanner har spurgt 10.000 europæere, herunder 1.000 danskere, om de ynder at falde i snak med naboen under en flyvning. Og her må vi bare konstatere, at danskerne hører til blandt de mindst imødekommende – kun 18 procent af danskerne svarer, at de altid vil snakke med sidemanden. Et tal, der står i skarp kontrast til nationer som Frankrig og Spanien, hvor henholdsvis 43 og 36 procent faktisk nyder at få sig en sludder i de højere luftlag.

- Denne undersøgelse bekræfter et stykke hen ad vejen, hvad vi måske allerede havde lidt på fornemmelsen. Nemlig, at danskerne i langt højere grad end vores sydeuropæiske naboer værner om vores privatsfære, selvom vi befinder os i offentlige rum. Vi ved jo også, at andre nationaliteter til tider opfatter os danskere som mindre tilnærmelige, hvilket dette resultat bakker op om, udtaler Skyscanners danske rejseekspert Maria Paulsen.

Sådan undgår vi kontakt

Undersøgelse viser desuden, hvilke taktikker vi danskere tager i brug for at undgå at skulle snakke med en flynabo, vi ikke kender. Og det er især jeg læser i bog-tricket, danskerne ynder at forfalde til, når nabokontakten skal undgås.

Mere end hver anden af de adspurgte danskere (56 procent) svarer, at de vælger at læse i en bog for at undgå at blive forstyrret under rejsen. Det næstmest foretrukne trick blandt danskerne (28 procent) er slet og ret at prøve at undgå at få øjenkontakt. Og ind på en flot tredjeplads kommer syvsovertricket. Knap hver femte (19 procent) svarer, at de lader som om, de sover, når de vil undgå at falde i snak med sidemanden.

De mest snakkesalige nationer:*

1. Franskmænd: 43 %

2. Spaniere: 36 %

3. Italienere: 33 %

4. Russere: 25 %

5. Tyrkere: 24 %

6. Tyskere: 22 %

7. Svenskere: 22 %

8. Hollændere: 19 %

9. Danskere: 18 %

10. Briter: 16 %

* procentdel af de, der hævder, at de altid snakker med deres sidemand på en flyvning

Skyscanner.dk er en ledende online rejsesøgemaskine for billige flyrejser, som leverer øjeblikkelige sammenligninger af millioner af fly fra mere end 1000 flyselskaber, fra fly til Nice til fly til Thailand. Søgemaskinen tilbyder desuden billeje og hoteller.

Skyscanner blev grundlagt i 2003 af tre IT professionelle, Gareth Williams, Barry Smith og Bonamy Grimes, og har hovedkontor i Edinburgh samt et andet kontor i Singapore. Sitet er tilgængeligt i 29 sprog og findes som mobil site og som en app til Android, iPhone, iPad og Windows Mobile, som er downloadet mere end seks millioner gange til dato. Efter tre år med en gennemsnitlig vækst på 94 % blev Skyscanner placeret i top 20 i Sunday Times Microsoft Tech Track 100 (2011).

Følg Skyscanner på Twitter og Facebook.